Fann fina citronäpplen

dalstigenhalloweenSkogen är tystare så här års. Fridfullt vemodig: ingen fågelsång, bara lite lätt prassel i de sista löven och vindens sus. En handfull tratt­kantareller var allt i svampväg som jag hittade längs motionsspåret. Och en halloweenkostym.

När jag närmade mig kyrkogårdsområdet tog jag en annan väg än vanligt. Tänkte att jag kanske skulle ramla på lite fler bortglömda äppelträd.

Jag måtte ha en inbyggd radar. På ett fält stod en hel dunge med gamla äppelträd, som fortfarande var fulla av röd frukt.

När jag närmade mig kom en kvinna cyklande förbi. Döm om min förvåning stannade hon vid sidan av träden och plockade fram en grön kasse ur sin ryggsäck. Hon skulle också palla!

citronapplenDet visade sig att träden inte var herrelösa utan stod på kyrkogårdsförvaltningens mark. Men det hade varit en kommersiell odling tidigare. ”De heter citronäpplen, berättade hon och varnade mig för att det kunde lura både brännässlor, huggorm och älgar i buskarna under träden.

Jag fick med mig ett par kilo i en plastpåse. De har en fantastisk arom.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fann fina citronäpplen

  1. Tomtan skriver:

    Ser goda ut!

    Liked by 1 person

  2. Laila skriver:

    De ser verkligen mumsiga ut – det är så det vattnas i munnen bara av att se dem 😋

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.