Så stora slånbär har jag aldrig sett


vykortUnder lördagens besök i Lysekil passade jag på att plocka lite slånbär. De är så goda att göra likör av. Eftersom det varit ett så fantastiskt frukt- och bärår så förväntade jag mig fina bär.

Och jag blev inte besviken: så stora och mogna slånbär har jag aldrig sett tidigare. Och det fanns en hel del.

stangehuvud

slanbarJag har haft dem i frysen ett par dygn, för att ”frostnypa” dem. Nu ligger bären och gonar i sprit. Där ska de ligga och dra ett par månader. Likören ska vara klar att dricka lagom till jul.

Förhoppningsvis slipper jag tillsätta socker, sedan när jag silar av. Jag har gjort på ett par olika vis tidigare. Både med och utan socker. Men eftersom bären var så saftiga och mogna tror jag att det kommer att räcka med bara bären den här gången.

Tidigare inlägg om slånbärslikör (med recept):
Olssons universum | Slånbärslikör och salta bad    Olssons universum | Slånbärslikören upphälld på flaska
Fler bilder från Stångehuvud och Lysekil: Olssons universum | Ett krispigt dopp i Lysekil

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Så stora slånbär har jag aldrig sett

  1. bergalott skriver:

    Slånbär ja, det var länge sedan. Däremot har jag flyttat in på ett ställe där det finns en Aronia-häck. Ganska många bär i år.
    Jag är inte så särdeles hemma i köket men jag tog och försökte mig på att göra lite gele. Gick väl bra så till vida att den inte ville gelea sig alls så jag hällde upp den i en trevlig flaska och tänkte att… detta blir en fin likör till jul om jag sätter till lite vodka eller nåt.
    Joho då, den hamnade i skåpet och härom dagen när jag tittade till den så hade den blivit gele. Går att vända upp och ner på flaska och innehållet rubbar sig inte ur fläcken.
    Får hoppas att jag kan ruska om den med lite starkvaror så jag kan få den genom flaskhalsen åtminstone. Eller också värma den eller … tja vi får se hur jag gör. Slår iaf inte sönder flaskan för det är en jättesöt liten snögubbe med röd halsduk.
    🙂

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.