Fasta sätter fart på autofagi

städaJust den här dagen är begreppet autofagi på allas läppar. Det meddelas att Yoshinori Oshumi får 2016 års Nobelpris i fysiologi eller medicin för sina upptäckter om hur cellens återvinningssystem fungerar.

Reportrarna i radion har svårt att uttala ordet, som verkar helt okänt för allmänheten. Men faktum är att ända sedan i somras har jag haft ett påbörjat inlägg om autofagi liggande i min dator. Jag rotade i ämnet i samband med att jag fastade. För fasta stimulerar autofagi, som är en viktig städprocess i kroppens celler.

Ordet autofagi betyder bokstavligen att äta sig själv (från grekiskans auto (själv) och phagein (att äta). Gammalt skräp (organeller, proteiner och cellmembran) identifieras, för att sedan brytas ned eller återvinnas.

Det finns en liknande process som kallas apoptos – programmerad celldöd. Celler är programmerade att dö efter en viss tid. Det är en viktig process för att bibehålla god hälsa. Autofagi förstör inte hela cellen, utan bara de delar som behöver bytas ut. Om den här processen inte fungerar som den ska kan det resultera i sjukdom. Till exempel Alzheimers sjukdom eller cancer.

Men det måste vara balans – både för mycket och för lite autofagi kan bidra till sjukdom.

Vad hindrar autofagi? Processen stannar av när vi äter. Kroppen blir upptagen med att ta hand om alla näringsämnen som kommer in. Glukos (blodsocker), insulin och proteiner hindrar autofagi.

fungMen när man inte äter får kroppen tid på sig att städa upp i cellerna. Samtidigt stimulerar fasta bildandet av tillväxthormon, som gör att det produceras nya delar till kroppen.

Därför är fasta ett effektivt sätt att renovera sin kropp, enligt min faste-guru Jason Fung. Lagom doser av fasta saktar ned åldrandet och bidrar till god hälsa, menar han.

Läs mer:  Olssons universum | Fördelar med att fasta

Referenser
Intensive Dietary Management. (2016, jan). Obesity – Solving the Two-Compartment Problem – Fasting 21. Hämtad 2016-07-20 från https://intensivedietarymanagement.com/obesity-solving-the-two-compartment-problem/
Intensive Dietary Management. (2015, april). Fasting Physiology – Part II. Hämtad 2016-07-20 från https://intensivedietarymanagement.com/fasting-physiology-part-ii/
Intensive Dietary Management. (2016, mars). Fasting and Autophagy – Fasting 25. Hämtad 2016-10-03 från https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-autophagy-fasting-25/
Karolinska Institutet. (2015, jan). Fakta om celldöd. Hämtad 2016-07-20 från http://ki.se/forskning/fakta-om-celldod

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Fasta sätter fart på autofagi

  1. elsa skriver:

    Googlade lite, att magen kurrar beror på att den renas, har inget med hunger att göra. Minst fem timmar ska det dröja innan man äter något nästa gång, annars stör man matsmältningsapparaten. Nattfasta tror jag på, men frukost har jag svårt att avstå. Känner mig sporrad av det du skrev, och ska nu ta tag i mitt småätande. Både bra för tänderna och magen. Tack!

    Liked by 1 person

  2. 1grymekonom1 skriver:

    Jag äter inget efter 18 på kvällen och frukost vid 07 dagen efter (för det mesta). Känns bra med en paus för systemet, och jag tycker att jag sover bättre.

    Innan sängdags dricker jag en kopp benbuljong för att ge tarm och kropp byggstenar att laga sig med.

    Gilla

  3. elsa skriver:

    Verkligen intressant, men tyvärr är jag ingen fan av att fasta, däremot undrar jag om längre uppehåll mellan måltiderna också har effekt, det har jag för mig att jag har läst någonstans, att låt systemet vila minst 6 timmar mellan man äter, är bra för kroppen. Är uppväxt utan mellanmål, då kände man hunger och magen kurra. Kurrandet kanske är kroppens naturliga signal som talar om för oss när vi ska äta. Numera stoppar jag i mig alltför ofta, inget kurr eller hunger. Ska nog försöka återgå till barndomens strikta matordning, tre gånger om dagen.

    Gilla

    • Mrs Olsson skriver:

      Nattfasta, minst 12 timmar, är välgörande. Jag struntar i frukosten och nattfastar 16 timmar. Mellanmål håller blodsockret högt hela tiden…

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.