Mirakelmedicin för hjärnhälsa

bok hälsa på receptFör varje timme du är fysiskt aktiv förlängs ditt liv med 2–5 timmar. Varje timme framför tv:n förkortar ditt liv med 22 minuter.

Regelbunden träning är mirakelmedicinen som är bra för nästan allting, om jag ska tro boken Hälsa på recept: träna smartare, må bättre, lev längre (av Anders Hansen, Carl Johan Sundberg), som bygger på den allra senaste forskningen.

Att röra på sig är bra för kroppen visste jag redan. Men det som fångade mitt intresse var kapitlet om träningens effekt på knoppen. Regelbunden motion gör att hjärnan håller sig ung, frisk och arbetar effektivare!

Vid fysisk aktivitet ökar blodflödet till hjärnan, som frisätter ämnen som får oss att må bra, både fysiskt och psykiskt. Motion bidrar också till nybildandet av hjärnceller (neurogenes). Detta kan vara en anledning till att motion lindrar måttlig depression. Man har sett att vissa delar av hjärnan (hippocampus) faktiskt krymper lite hos de som är deprimerade.

Minne, inlärning, förmåga till uppmärksamhet och koncentration påverkas också positivt av motion. Kopplingarna mellan hjärnans olika delar fungerar sämre i takt med att vi åldras, vilket påverkar hjärnans prestationsförmåga. Men nedgången kan motverkas med fysisk aktivitet.

Så hur mycket måste man motionera för att få hälsofördelar?

Receptet är 30 minuter om dagen,  fem dagar i veckan. Minst pratfart: typ rask promenad, pulshöjande. Du blir lite andfådd men kan fortfarande föra ett samtal. Och du får dela upp halvtimmen i tre tio-minutare!

TränaMen: så lite som sju minuter om dagen har visat sig minska risken för hjärt-kärlsjukdom, och att dö i förtid.

Se den ena författaren, Anders Hansen, överläkare i psykiatri, föreläsa om hur träning direkt påverkar hjärnans funktioner och hälsa:

UR Play. Träna för din hjärna. (tillgänglig till 24 oktober 2016)

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Lästips, Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.