Olsson spanar och skvallrar

StamrenoI huset bredvid rivs, borras, sågas det. Och slängs: spisar och inredning ska ut, en container fylls med begagnade toastolar och handfat. Stamrenoveringen är inledd med dunder och brak. I huset mitt emot mitt. Själv ska jag inte flytta ut förrän i december.

Spisar och toaJag står bakom min gardin och spanar nyfiket på vad de gör. Man vill ju hålla sig informerad.

När jag upptäckte att de lämnat balkongdörrar öppna över natten blev jag lite bekymrad. Det är sagt att huset ska vara låst, och att vi ska kunna lämna kvar saker under renoveringen. Till exempel om man bor hos en bekant, och bara tar med sig det nödvändigaste.

Men eftersom området inte är inhägnat går det enkelt att ta sig in via byggnadsställningen, om balkongdörrar lämnas öppna.

Dagen efter såg jag att en balkongdörr och vardagsrumsfönster stod på vid gavel – klockan halv nio på kvällen, när alla hade gått hem. På första våningen. Där inne såg jag övertäckta möbler. Det var bara att kliva rakt in. Det lät jag bli, eftersom jag är en ordentlig människa. Men det finns ju andra figurer här i världen. Vem vet, de som får en kick av att sätta eld på bilar kanske skulle gilla att sätta fyr på ett höghus?

När jag gick till stan morgonen efter stod balkongdörr och fönster fortfarande öppna, så jag antar att det hade varit så hela natten. Då blev jag riktigt bekymrad. Så vill jag inte ha det när jag flyttar ut.

Så när jag sladdade förbi hyresvärdens kontor passade jag på och gå in, för att fråga om det ska vara på här viset. Fast jag kände mig lite obekväm: skvallertant, typ.

Men jag togs emot med stort allvar, och fick följa med projektledaren in på rummet. Han var mycket tacksam för mina iakttagelser, och skulle ta itu med byggets platschef på stående fot.

”De är jättebra att vi har ett par ögon på plats! Vi kan ju inte vara där jämnt”, sa han och lämnade sitt visitkort ifall det skulle dyka upp något mer

Så nu har jag avancerat till kvartersspion…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Olsson spanar och skvallrar

  1. Tomtan skriver:

    Helt rätt!!!! Det är inte att ”skvallra”

    Liked by 1 person

  2. bergalott skriver:

    Om ALLA tog sitt medborgaransvar på allvar, skulle vi t.o.m. kunna bli av med bilbränder. Det är min absoluta övertygelse. Man behöver väl inte vara en satkärring med stort hjärta för att vara samhällsnyttig? Varför har vi blivit sådana mesar att vi är rädd för att säga ifrån?
    Du kan sträcka på dig. Min Respekt!🙂

    Liked by 1 person

  3. elsa skriver:

    Skulle ha gjort detsamma, bra jobbat. Du vet inte hur många som har sluppit objudna besök tack vare dig. Rediga fruntimmer det är grejer det, Kör du på bara i bästa Dagmar Ebbesen stil. Den kvinnan var tuff på utsidan, men innanför klappade ett hjärta av guld.

    Liked by 1 person

  4. Fattigbonddräng skriver:

    Grattis till att ta ett steg till på karriärs stegen!

    Liked by 1 person

  5. Laila skriver:

    Hej Olsson! Vi hade problem under stamrenoveringen med att de hade alla dörrar vidöppna på dagarna. Vem som helst kunde knalla in – vi bodde ju dessutom i våra lägenheter under arbetets gång. Det slarvades dessutom med att både stänga och låsa när de gick på rast…

    Gilla

    • Mrs Olsson skriver:

      För jobbarna är det bara en arbetsplats, vilken som helst, det är tydligt.

      Önskar dig en skön och vilsam helg!

      Gilla

      • Laila skriver:

        Det är möjligt att de är som vilken arbetsplats som helst, men vilken som helst ska vara stängd/låst för obehöriga för att förhindra olyckor, stöld, skadegörelse mm…
        Hoppas du får en bra och skön helg du också 😀

        Liked by 1 person

  6. villacalifornia skriver:

    Sådana avancemang gillar jag!
    Stå på dig!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.