Försöker förlänga livet på min dator

DatorJag fick min nuvarande dator av X-mannen i god tid före min 50-årsdag. Tiden pinnar på: det är sex år sedan. Jag har försökt att sköta om den på bästa sätt: diskrensat, defragmenterat, uppgraderat till Windows 10, gjort en tune up, och Gud vet allt.

Den har tjänat mig väl. Varit sällskap, tidsfördriv och verktyg i bloggandet och i studier på distans. Men på senare tid har jag märkt av ålderstecken. Datorn går varm av alla processer, och fläkten får jobba hårt. Det börjar bli dags att fundera på att köpa nytt.

Det är jobbigt att byta, välja nytt – och jag är ju den sparsamma typen. Och just nu är jag utan inkomst, och utan jobb i sikte den närmaste tiden. Och datorn fungerar ju fortfarande…

Så jag mejlade Inets kundtjänst med frågan om det går att bygga ut arbetsminnet på just den här maskinen? Så att den orkar med.

Jag fick svar med vändande post, med en länk till rekommenderad produkt, för 450 kronor. Jag beställde genast, med betalning mot faktura. Visst är nätshopping bekvämt?

”Kan du tipsa om någon länk till en manual för hur jag ska göra?” skrev jag tillbaka till Mats, som var den som hjälpt mig. Jag har ju aldrig vågat skruva isär någon dator förut. Visst kunde han det!

Fast nu blev det inte riktigt så enkelt som jag hade föreställt mig.

SkruvmejslarMinnena landade i brevlådan snabbt som attan. Men jag hade inga skruvmejslar som var tillräckligt små för att skruva loss plattan undertill. Jag fick först trava till stan och konsultera hemmafixarens bästa kompis, Clas Ohlson, som hade ett litet set med sex mejslar för 49 kronor.

Med manualens hjälp var det inte så svårt att montera de nya minnena, som har dubbelt så stor kapacitet som de gamla. Jag var mäkta nöjd med min insats!

Men skärmen var svart när jag satte igång datorn. Hmpf…

Jag fick vackert sätta tillbaka de gamla minnena, och mejlade omgående till Mats, och undrade om han hade något tips nu?

MinneEfter att han hade fått ett foto på de gamla minnena, blev jag rekommenderad en ny produkt. Denna skulle finnas på lager i butiken på Torps köp­centrum. Så jag kunde åka dit och byta, skrev han.

Det kostar svett att vara snål… Tur att jag har periodkort på bussen och gott om tid.

Hampus fixade återköp och ny produkt, med lite hjälp av en kollega. Jag fick en 50-lapp tillbaka, för de nya minnena var billigare. Jag frågade snällt om jag kunde få låna en skruvmejsel. Jag tänkte inte lämna affären förrän jag var förvissad om att det fungerade!

GladJo, nu gick trotjänaren igång! Härligt!

Hittills har det fungerat över förväntan. Inget fläktsus, och god prestanda. 400 kronor och lite omak kostade det. Kanske överlever datorn ännu en termins distansstudier?

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.