Farfars tavla – motiv från Fisketången

Svenolof EhrenHemma hos farfar och farmor i Kungshamn hängde en tavla i blått och grönt. Jag minns den väl. Som barn var jag inte särskilt förtjust i den. Den såg omodern ut, tyckte jag. Lite 1950-tals.

Men med åren förändrar man sin smak. Numera upplever jag ett tilltalande drag av nostalgi i tavlan och motivet, och en koppling till mina rötter och minnen från det saltstänkta, kustnära Bohuslän där jag tillbringade min barndoms somrar.

Olsson, Allan - liten

Allan Olsson.

När farfar dog hamnade tavlan hemma hos mina föräldrar. Och när jag flyttade tillbaka till Uddevalla i samband med min skilsmässa, så fick jag den i inflyttningspresent.

Tavlan har en signatur i blyerts: Svenolov Ehrén 56. Men ingen numrering, som grafiska tryck brukar ha (Konstupplysningen: Fusket med grafiska blad) . På baksidan står det skrivet med svag blyerts: Allan Olsson (farfar). Och under namnet: 29:-. Jag gissar det är vad affären tog för att rama in tavlan.

Jag visste ingenting om konstnären, så jag började forska.

Svenolov Ehrén (1927–2004) var en svensk grafiker, målare, scenograf och illustratör. Han skapade 69 frimärken och omkring 900 bokomslag. Han var gift med Åse Kleveland mellan 1972 och 1982.

Ehrén har gjort bilder från Stockholm, men även från Bohuslän. Bland annat denna från Smörstacken som i stilen liknar min farfars tavla >.

I Moderna museets samling av Ehrén-grafik finns ett motiv med namn ”Slipen, Fisketången”. Den visas inte i bild, men jag ger mig den på att det är den som föll min farfar i smaken. För det var just där han hade sin älskade fiskebod.

Jag undrar så hur bladet kom i min farfars ägo?

Träsnitt av Sven-Olof Ehrén 1956. Motiv: "Ett par ålesompar, en gammel drägg ô e grann aánt pôrrgass udaföre Allans sjöbu i Sprenget".

Träsnitt av Sven-Olof Ehrén 1956. Motiv: ”Ett par ålesompar, en gammel drägg ô e grann aánt pôrrgass udaföre Allans sjöbu i Sprenget”.

2016-08-06: Idag har jag fått svar på gåtan, via min farbror som är min vän på Facebook. Han skriver så här:

Sven-Olof Ehrén bodde hos Fanny och Allan cirka en månad sommaren 1955 (tror jag). Han gjorde en mapp med åtta träsnitt med motiv från Springet på Fisketången på uppdrag av KF. Att han kom att bo hos oss berodde på att Fannys bror Gustaf var en höjdare på KF. Jag har också kvar ett av träsnitten med Allans gamla sjöbod som motiv.

Källor
Wikipedia. Svenolof Ehrén
Stockholmskällan. Svenolle Ehréns stockholmsbilder. Hämtad 2016-05-29 från http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=9497
kenzdotse.wordpress.com. Svenolof Ehrén

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Bohuslän, Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Farfars tavla – motiv från Fisketången

  1. villacalifornia skriver:

    Vilken härlig historia du beskriver och jag hoppas du fortsätter på den när du vet mer, om det går….
    Lycka till…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.