Nu är det guldrush i skogen

Fjäril på höjdenJag har aldrig haft några kantarellställen här på västkusten. Det har varit ändlösa vandringar med tom korg.

Annat var det i Närke. Där kom jag sällan tomhänt hem. I Tiveden fanns till och med grusvägar där jag kunde sitta i passagerarsätet och plocka medan x-mannen körde bilen.

Och en gång hamnade vi oförhappandes på ett ställe där kantarell-kartarna stod lika tätt som om det vore en åker. Små,  men på varenda kvadratdecimeter i hela skogen. Märkligt.

*

Men i år verkar det vara guldrush i den bohuslänska naturen. Till och med inom gångavstånd från mitt hus. Och jag bor ändå bara ett stenkast från centrum.

StensoppHäromdagen gick jag ut för att plocka lite hallon jag sett uppe i backen. Tänkte prova att göra hallonvinäger, nu när det är så riklig tillgång på bären. Gick in i snåren några hundra meter från min gård, och fastnade direkt. Massor av kantareller, nyutsprungna och fina!

Plockade tills det nästan blev tradigt. Ha, det har jag aldrig varit med om förut! Ett par fina Karljohan blev det också. Goda att smörsteka!

*

KAntareller i långa banorIdag hade jag funderingar på att gå ut att ta lite blåbär. Bara för att komma ut, efter en slö förmiddag i skönfåtöljen.

Packade några plastburkar i ryggsäcken, och tog med en plasthink att sitta på. Eftersom det var utlovat regn tog jag inte med mig någon papperskasse till eventuella svampfynd, den här gången. Istället tog jag tvättpåsen, och satte ett nyckelband i maskorna så att jag kunde bära den. Inte tog jag med mig moskitnätsjackan heller. Föreställde mig att regnet skulle jaga bort myggen.

Blir det någonsin som jag har planerat?

Mot myggJag gick samma väg som häromdagen. Där visade sig finnas en hel del kantareller som jag missat, eller som växt upp ur myllan sedan dess. Och på den vägen var det i flera timmar, sedan. Kantarellerna stod i långa banor, överallt. Makalöst. Nästan som om de växte upp medan jag stod där och tittade.

Jag fick ta till 10-litershinken att plocka i, för tvättpåsen blev snart full. Och myggen var rejält på hugget, så jag blev till slut tvungen att dra påsen över huvudet för att freda mig. Ja, skratta, du!

Snavade över en butter blåbärsplockare, som stretade med sitt. Visade inte min hink för honom, och sa inget om att det kryllade av kantareller i snåret lite längre bort.

Till slut orkade jag inte tåga mer i terrängen. Hinken var nästan full, och det är ju så drygt att stå och rensa hela kvällen. Blåbären fick hänga kvar till en annan dag.

Diskbänk

 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Bohuslän, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu är det guldrush i skogen

  1. Tomtan skriver:

    ÅH!!!!!! Jag blir grön!!!!!!

    Liked by 1 person

  2. Ja, det finns mycket att håva in nu!
    Mycket av allt. Blåbär, hallon, kantareller.
    Härligt härligt!
    Och jag gillade din nya moskitohatt!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.