Bjursjön – mitt nyaste smultronställe


BjursjönJo, dagen efter midsommarafton var lite trög. Några glas vin är gott, men de tär på en kropp som är lite i olag.

Bestämde mig ändå för att gå en liten sväng till Bjursjön för att kolla in det nya utegymmet. Kanske kan det bli ett alternativ när mitt vanliga stänger för semester?

Lelångenbanan gav skugga och svalka. Vattnet porlade i bäcken. Hann se ett rådjur på trottoaren bland villorna, trots att det var mitt på dagen. Korpen kraxade på håll.

FjärilTrollsländor patrullerade längs dikeskanten. Koboltblå kroppar och nästan svarta vingar (blå jungfruslända?). Verkligen vackra! Men alldeles för snabba för min kamera. Och fjärilar i alla färger.

Det var många år sedan jag var vid Bjursjön. Nu var det ordninggjort liten badplats med brygga. Vita och gula näckrosor kajkade i kanterna. Ångrade att jag inte tagit med badkläder.

Utegymmet hade det mesta för att få lite fason på musklerna: bänkpress, axelpress, marklyft, situps-bänkar, och en massa annat.

Drygt 10 000 steg hade jag gått så dags. Tänkte att jag skulle ta grusvägen över skogen mot väg 172. Tog naturligtvis inte den genvägen jag tänkt, eftersom minnet svek mig. Men det var det värt. Vilka smultronställen jag fann! Stora, röda, mogna och så många bär. Har aldrig ätit så mycket och så goda.

Burkar 2016-06-26Så långt upp på 172:an som jag hamnade finns ingen gångväg. Det blev att trava i diket. Där låg ”enkronorna” i drivor: i form av drickaburkar och -flaskor. Bara att hala en plastpåse ur ryggan. Cirka 80 knäböjningar senare hade jag fyllt nästan tre kassar.

Det var ett härligt väder att vandra i, med sol och vind i ansiktet, och utan klocka. Att jag var trött hade jag glömt, så dags. Jag blev till och med tutad på av en minibuss. DET var längesedan!

I å-dalen vid Regementet träffade jag åter på en ekorre. Kanske var det samma en som skällde ut mig, senast jag gick förbi där?

Nästan 21 000 steg fick jag ihop till slut. En promenad som gjorde livet rikare. 😀

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bjursjön – mitt nyaste smultronställe

  1. omedvetenellermedvetenkonsumtion skriver:

    Härlig läsning!
    Ha det fortsatt fint!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.