Fördelar med att fasta

KylskåpIgår inleddes fastemånaden ramadan. Jag hakar på!

Nej, det är inte av religiösa skäl som jag tänker fasta, hedning som jag är. Men en fastekur är välgörande för både kropp och knopp, har jag fått reda på.

Enligt min nya hus-guru doktor Jason Fung (se nedan) är det ingen ände på hälsovinsterna med att frivilligt avstå att äta, under en begränsad tid: viktnedgång på grund av ökad fettförbränning, ökad insulinkänslighet, ökade nivåer av tillväxthormon, ökat välbefinnande och energi, och bättre humör.

(Videorna nedan är på engelska)

Jag har praktiserat periodisk fasta ett tag nu, enligt metoden 16:8. Det vill säga bara äta under åtta av dygnets 24 timmar, och fasta 16 timmar. Det har gått förvånansvärt lätt, och känts väldigt bra i kroppen. Enligt professor Mark Mattson (forskar på åldrande och hjärnan, se nedan) kan periodisk fasta stimulera nervtillväxt i hjärnan.

Sommarens projekt är att återvinna hälsa och kondition, och läka min värkande hjärna. Nu kickstartar jag! Kylskåpet är urätet och gapar tomt. Nu blir det örtte, hemkokt benbuljong och vatten i minst sju dagar, är tanken.

Läs mer om fasta
Jonas Bergqvist. Periodisk och terapeutisk fasta

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fördelar med att fasta

  1. Hanna skriver:

    Kör också med 16:8.
    Läser en minimalistblogg och en av killarna kör just den dieten. Så jag testade. Bara för att bli av med magen (har provat allt). Och jo, magen den blev plattare.

    Liked by 1 person

  2. Fattigbonddräng skriver:

    Har för mig att det äts gott och festas till ganska ordentligt under ramadan.
    Men det är bara under den tiden som solen inte når över horisonten som det är tillåtet att äta för en sann muslim. Sedan har väl någon anpassad variant godkänts av någon/några religiösa ledare för att passa muslimer i nordliga delar av världen där solen bara håller sig gömd ett litet tag eller inte alls. Så då gäller några klockslag som jag inte kommer ihåg….
    Så är solen bara utom synhåll, är det fritt fram för dig att hugga in på en saftig måltid.

    Så någon svältkur behöver inte ramadan vara, ibland nästan tvärtom.
    Enligt ica-handlaren hemmavid är ramadan en bra försäljningsperiod, vilket kan tyckas vara lite märkligt om det nu ska svältas en smula.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.