Så många snälla människor!

Världen är full av elände. Jag hör om det på radion varje dag. Men min vardag är full av vänliga människor. Det är jag så tacksam för!

Bag Lady armbandIgår var jag en sväng på Pingstkyrkans loppis. När jag gick därifrån råkade jag tappa mitt armband på parkeringen när jag krängde på mig min ryggsäck. Jag märkte det inte. Men där stod två yngre män av den sort som Sverigedemokraterna vill skicka ut ur landet. Den ena såg vad som hänt, och plockade upp armbandet och ropade efter mig. Hans ansikte lyste av välvilja trots att leendet saknade många tänder. Man kan ge mycket gott till en annan människa även om man är fattig, tänker jag.

HygienstolDagens hembesök på jobbet var att åka till en patient och fixa en gummiramp till en badrumströskel. Så att den mobila hygienstolen enklare skulle kunna rulla över.

Jag skulle bara skära bort hörnet på gummirampen så att den passade mot elementet. Ett enkelt handgrepp. Men jag högg mattkniven rakt i underarmen. Ett ögonblicks verk. Såret glipade och blodet pumpade ut och skvätte ned både tröskel och dörrkarm.

Men närstående fixade en handduk som tryckförband och erbjöd sig att köra mig till vårdcentralen. Jag hade som vanligt glömt att ta med en telefon, så jag tog tacksamt emot erbjudandet. Vi var där inom ett par minuter.

”Finns det någon sömmerska här?” sa jag till tjejen i receptionen som genast såg hur det var ställt. Jag fick snabbt komma in på ett rum och träffa en sköterska. Inom 15 minuter hade doktorn bedövat och sytt ihop såret med sex stygn, och sköterskan plåstrat om.

På utvägen fick jag låna en telefon och ringde  en förvånad kollega: ”Kan du hämta mig på vårdcentralen?”

Tjänstebilen stod ju kvar på hembesöket. Och alla grejorna. Så vi åkte dit och fixade klart tröskeln. Fick tillfälle att tacka för skjutsen. Närstående insisterade på att jag inte behövde tvätta den blodiga handduken, utan tog tillbaka den som den var. Jag tackade och bugade djupt.

Alla sinnenTillbaka på kontoret hann jag både att skriva journal, och en olyckstillbudsrapport till chefen, före lunch. Oj, vad hon blev förvånad! Sedan blev jag bjuden på mat av båda mina kollegor, som tyckte synd om mig. En smarrig Ceasarsallad i trädgården på Alla sinnens hus. Det blev en riktigt trevlig sittning. Tack snälla!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Så många snälla människor!

  1. Snålcoachen skriver:

    Försökte kommentera två ggr i går kväll men *poff* allt bara försvinner när jag trycker ‘skicka kommentar’…? VARFÖR?

    Gilla

  2. jeanette skriver:

    Men… Här i Färgelanda jue….🙂

    Liked by 1 person

  3. Laila skriver:

    Aj aj, inte bra att jobba på egen hand, eller snarare arm… Skönt med omtankte runt omkring en. Var rädd om dig!

    Liked by 1 person

  4. esmaralda skriver:

    De finns omkring oss, alla dessa snälla människor, vi behöver bara titta upp lite tror jag.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.