Vårstädning vid Tureborgen

Syren 1Vägen till TureborgenTror jag såg en uggla flyga förbi på morgonpromenaden. De andra fåglarna tjattrade vilt när den tyst kom glidande mellan träden.

Jo, jag var uppe före tuppen i morse, trots att det var lördag. Eftersom det var påkallat vårröjning vid Ture borgruin i helgen, så tänkte jag gå en svängom och kika efter tomburkar. Det sitter folk och festar uppe på murkanten och slänger sedan ned skräpet i bergsslänten.

Syrenbuskarna stod i full blom och det doftade sagolikt uppe på borgområdet. Såg styvmorsvioler och konvaljer. Det var fridfullt att loda omkring i skogen så tidigt. Klev till och med upp i tornet och kikade ut över stan. Har inte varit där uppe sedan jag gick i småskolan.

Tornutsikt

Det var inte särskilt skräpigt uppe på området. Lite marschaller i källarhålan, och några engångsgrillar här och där. Fångsten blev desto större i skogen nedanför.

Dagens skörd 28 maj 2016Modern skulle inte ha varit nöjd om hon sett mig klättra omkring där mellan stenar och sly i den tvära branten nedanför tornet. Men man kan ju inte sitta hemma och akta sig hela livet, tänker jag. Och där låg mängder med ”lik” från forna fester att ta vara på.

De trasiga flaskorna fick ligga kvar. Men hela tomglas, burkar och plast samlade jag ihop. Och jag vet inte hur många folieformar och engångsgrillar.

På en plastpåse stod tryckt: Välkommen till Kungshallen. Det är så länge sedan den butiken slog igen att jag inte minns när. Inte nedbrytbar plast i den påsen, med andra ord.

Städdagar TureborgenTill slut hade jag ett så stort lass att det var svårt att bära allt på en gång. Men man går ju inte två gånger, eller hur?

Tre kassar i var hand, och korta, beslut­samma steg i sakta mak, ur skogen och hem till soprummet. Nedför hela vägen, som tur var. När jag kom dit insåg jag att jag varit ute i tre timmar. Tiden går fort när man har roligt?!😀

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vårstädning vid Tureborgen

  1. Tomtan skriver:

    VIlket vackert ställe!!!!

    Gilla

  2. bikerchick57 skriver:

    I’m imagining the wonderful smell of the lilac bushes! That’s a wonderful destination for a walk and a beautiful view. Thanks for sharing this part of your world.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.