Så botas en huvudvärk

PlastburkFör att bota gårdagens huvudvärk blev det en liten sväng längs Bäveån på eftermiddagen. Det regnade smått, så jag tog de grova kängorna: det är lerigt längs vattnet. När jag gick där senast hade inte löven slagit ut än. Nu var det grönt, och lummigt. Nästan svårt att ta sig fram på vissa partier.

Villa Elfkullen 2016Efter dagens första klätterövning (för att städa bort en plastburk) tog jag en runda uppe på Tures ägor. Dofter från alla blommande buskar fyllde den ljumma, fuktmättade luften. Det luktade sommar!

Till slut hamnade jag vid Tureborgsbron, fast på bortsidan. Jag har spanat på en grön plast­påse där i evigheter. Men det är lite av en klätterövning att ta sig dit, där den ligger på en bergsavsats: antingen att ta sig nedför en brant slänt som man bara når om man går in via tomten till ett boningshus och sedan under bron, eller att häva sig över broräcket som löper längs trottoaren.

Lite kymigt bäggedera, när man är en lagom tjock tant i 50-årsåldern, med fånig huvudbonad (för att skyla glasögonen mot regnstänk).

Fast när jag väl kommer i tagen glömmer jag sånt. Det blev upp och nedför slänten hela tre gånger. För det låg ju ännu en halv cykel i strandkanten. Jag måste ha någon slags radar för sånt…

Cykel vid ån

Arkivbild.

Den var så sönderrostad att delarna trillade i sär. När jag väl lyckats dra den ur leran. Ramen var tung och otymplig. Fick ta det i portioner. Därav alla turer upp och ned.

Jag avslutade med ett älgkliv över broräcket med tre fyllda plast­kassar och ett halvt moppskaft. Allt placerades i en prydlig hög på vanliga stället.

Med mig hem hade jag elva och en halv aluminiumburk till idrottsföreningens insamling, Ficklampaoch en ficklampa till mig. Hittade nämligen en jättefin, fullt fungerande Varta Indestructible LED (249 kronor på Clas Ohlson) längs vägen. Men huvudvärken var som bortblåst.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Så botas en huvudvärk

  1. Laila skriver:

    Bara du inte hittar huvudvärken igen nästa gång du går förbi 😉
    Ficklampan kan väl ses som lön för dina skräpplockar mödor ☺

    Liked by 1 person

  2. rabarberpolisen skriver:

    Det kan man kalla en äkta win/win-situation!
    Ha en skön dag!🙂

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.