Bättre minne med rätt mat

Assorted fruit

”Drugs are not the answer. Let food, good, wholesome food, be thy medicine. ”
Terry Wahls

Doktor Terry Wahls har den neurologiska sjukdomen MS (multipel skleros) och var tidigare rullstolsbunden. Men genom en radikal omläggning av kosten kan hon nu röra sig som vem som helst, och fortsätter att arbeta. Bland annat för att sprida kunskapen om hur man kan påverka hjärnans hälsa genom val av mat och livsstil.

Efter att ha tittat på hennes inspirerande föreläsning (på engelska) anmälde jag mig till hennes nyhetsbrev via mejl.

Idag finns ingen medicin som kan återställa förlorade minnen eller förbättra funktion vid Alzheimers sjukdom. I bästa fall kan den bromsa nedgången något.

Men i sitt senaste nyhetsbrev berättar Wahls om en spännande pilotstudie där man använt så kallad funktionell medicin på tio personer med begynnande minnesproblem:

Alla utom en upplevde en märkbar förbättring (den personen hade mer långtgående kognitiv nedsättning än övriga). Sju av tio kunde återgå eller fortsätta arbeta eftersom den kognitiva nedgången vände.

Naturligtvis blir jag intresserad av hur det gick till!

Recept för en friskare hjärna

Studien är gjord av en erkänd expert på området: Dale Bredesen vid UCLA Mary S Easton Center for Alzheimer’s Disease Research och the Buck Institute for Research on Aging.

Här är några kost- och livsstilsåtgärder som både Bredesen och Wahls rekommenderar:

  • Först och främst: uteslut socker från kosten. Sikta på ett blodsockervärde (HBA1C) under 5,2. Högre nivåer ökar risken för att hjärnan skadas med minnesstörning som följd.
  • Ät mer grönt. Det ökar vitamin K, som kroppen behöver för att göra myelin, det ämne som skyddar nervtrådarna (se bild på 1177 Vårdguiden).
  • Ät mer bär och mörkt färgade grönsaker. De innehåller antioxidanter som skyddar hjärnan från fria radikaler som skadar hjärnans celler.
  • Undvik gluten och glutenfria spannmålsprodukter.
  • Minst tolv timmars fasta mellan kvällsmat och frukost. Det gynnar mitokondrierna (cellernas kraftverk), vilket gör hjärncellerna mer motståndskraftiga.

Exempel på terapi i studien

I studien användes ett 36-punktsprogram för att påverka hjärnans kemi: bland annat kostomläggning, motion, sömnoptimering, specifika läkemedel och vitaminer, och hjärnstimulering. Terapin anpassades individuellt efter varje person.

En patient som hade ett krävande arbete, hade så nedsatt funktion att hon inte kunde minnas vägen hem från sin arbetsplats. En del av hennes program var att:

  • utesluta alla enkla kolhydrater, gluten och processade livsmedel och istället äta mer grönsaker, frukt och vildfångad fisk
  • meditera två gånger om dagen och utföra yoga-övningar för att minska stress
  • sova sju till åtta timmar per natt
  • ta melatonin, metylkobalamin, vitamin D3, fiskolja och coenzym Q10 varje dag
  • grundlig munhygien med elektrisk tandborste
  • hormonersättning
  • fasta i minst 12 timmar mellan middag och frukost, och i minst tre timmar mellan middag och läggdags
  • motion under minst 30 minuter, fyra till sex dagar per vecka
 Referenser 
Bredesen DE. (2014). Reversal of cognitive decline: a novel therapeutic program. Aging (Albany NY).  Sep; 6(9): 707-17. Hämtad 2016-05-19 från http://www.impactaging.com/papers/v6/n9/pdf/100690.pdf
Institute for Functional Medicine. https://www.functionalmedicine.org/What_is_Functional_Medicine/AboutFM/
The Wahls Foundation. http://terrywahls.com/about/the-wahls-foundation/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om socker, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bättre minne med rätt mat

  1. Snålcoachen skriver:

    Intressant det där med kost och hälsa. Mina barn har problem med kraftig pollenallergi (en har astma och den andra har eksem) och jag har läst en massa om människor som påstått sig bli besvärsfria genom att utesluta citronsyra, tillverkad av svart mögelsvamp. Är så sugen på att testa detta (jag menar, det skadar ju inte…) men har haft svårt att få med mig barnen på det. De var allergiska mot en del livsmedel som barn och vill absolut inte tillbaka till den begränsade och jobbiga tillvaro det innebär nu när de äntligen kan äta ”allt”.

    Vidare är jag inte helt övertygad om jag tror på det heller men jag är helt klart beredd att ge det en chans. Vem vet, kanske funkar.

    I övrigt avslutningsvis vill jag tillägga att jag tror att vi sover alldeles för lite nuförtiden och att våra hjärnor överbelastas konstant med alldeles för mycket intryck. Jag menar, en gång i tiden fick man vara glad om man såg ett par fåglar och några hjortar som sprang förbi. Och vad matas vi inte med idag när vi är uppkopplade 24/7…

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Sömn är definitivt underskattat idag. Mitt största problem just nu.

      Det där med allergi är jag inte så påläst på, mer än att vår (moderna människan) artfattiga tarmflora kan något med saken att göra.

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.