Lite motion och många sparade slantar

Simhallens gym 1Äntligen kom jag mig iväg till gymmet! Jag har försökt hela ”terminen”, men det har alltid kommit något emellan. Eller så har motivation eller energi saknats. Men imorse blev det av. Eftersom kassan på badhuset var ur funktion fick jag dessutom träna gratis!

Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt. Senast jag försökte spinncykla hemma hade jag huvudvärk i en vecka efteråt. När jag tar i för mycket får jag märkliga sensationer i skallen. Det känns som heta, pulserande, elektriska urladdningar över hela hjärnbarken. Som hela hjärnan ska explodera: det är ganska läskigt.

En kollega förklarar det med att hjärnan är överkänslig mot de stresshormoner som ökar av träning. Men motion är också ett sätt att sänka nivåerna av stresshormoner*. Så vila är inte bästa medicinen, tänker jag.😉

* UR Samtiden: Träna för din hjärna (Tillgängligt till 24 oktober 2016). Anders Hansen, överläkare i psykiatri, om den senaste vetenskapen kring hur träning påverkar hjärnans funktioner och vår hälsa. Han menar att fysisk aktivitet är det viktigaste man kan göra för sin hjärna. Verkligen sevärd föreläsning!

När jag var klar var klockan bara tio. Ett makalöst solsken och ljummen luft. På café Knape höll innehavaren på att fixa till uteserveringen. Jag stannade till och satt där i en timme, med kaffe och räksallad. Jag hade en fin bild på det, men e-postprogrammet beslutade sig för att det var en bedräglig telefon som skickat bilden, och stoppade den.😦

Skor GaborSladdade förbi Dacapo second hand innan jag cyklade hem. Fyndade ännu ett par fina märkesskor! Marinblå Gabor Rollingsoft. Nästan helt o-gådda. Det är inte klokt. När jag kollade upp dem på nätet var prislappen cirka 125 euro. Jag gav 40 kronor.

Eftermiddagen veks åt lite datorvård. Jag hade beställt en Computer Tune Up, ”Får din gamla dator att kännas som ny igen”, enligt Norton. Inte gratis, men billigare än att köpa nytt. Så det var värt ett försök, tänkte jag.

Efter att ha bokat tid med kundtjänsten ringde en tekniker upp och kopplade in sig på min dator. Sedan utförde han diverse manövrer i en halvtimme. Det verkar ha gjort susen!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lite motion och många sparade slantar

  1. Härligt att komma igång med träningen! Jag suktar också efter att få starta upp men det är redigt segt i år… Trevligt med ditt skofynd! Just skor med sådana där sulor är trevligt att hitta. 40 riksdaler är ett bra pris!🙂

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Träning i lagom doser är alltid bra🙂
    Jag har så mycket motivation nu, så jag är rädd för dåligt väder…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.