Jag fick se var korpen bor

KorpboUddevalla är sedan gammalt känt som Korpstan eller  Kôrpehôla. I och runt stan finns många branta berg, där korpar gillar att häcka.

Ibland har jag sett de vita fläckarna på bergen efter spillning där korparna har sina bon. Men jag har aldrig sett någon korp i anslutning de ställena. Förrän idag.

På hemväg efter promenad i Skalbankarna travade jag längs Exercisvägen genom det tidigare regements­området. Plötsligt fick jag se en svart fågel i skyn. De är stora så jag hajade till när den kom. Den kom flygande med en rejäl matbit i näbben, och landade högt upp på berget.

Där uppe kunde jag se två korpar till. Gissar att det var maken, och ungen, som såg ut att vara lika stor som sina föräldrar. Stod och tittade en lång stund, och lyssnade på ungens väsen när det skulle vankas middag.

Kameran är skruttig, så bilderna blev bleka. Korpen sitter till höger. Man kan ana den vita fläcken av spillning på avsatsen till vänster.

Korp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.