Hur sparsam får man vara?

plastforpackningarSom en god samhällsmedborgare sorterar jag plikttroget mina sopor. Bär sedan ned dem till återvinningen och lägger det sorterade i rätt kärl. Det är inte så svårt, tycker jag.

I morse var påsen med plastskräp full, så jag tog en tur till soprummet för att lämna av. Där upptäckte jag, som jag vanligtvis gör, att sopsortering inte är så enkelt som man skulle kunna tro. I bingen för plastskräp hittade jag en soppåse med lite av varje, både matrester, papper och plast.

plastkasseI plastbingen låg också massor av bärkassar. Sådana som man betalar pengar för i butik. Gott skick, kanske bara använda en enda gång. Dem behöver man väl inte kasta?

Som miljövän och sparsam i kombination blev jag ju bara tvungen att ta vara på dem. Fast jag kunde inte låta bli att skratta lite åt mig själv, som stod där och grävde i sopkärlet som är av det allra största och djupaste slaget. Nog är man en kuf. Tur det inte kom någon.

Men jag fick med mig ett helt gäng gratis soppåsar hem.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi, Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Hur sparsam får man vara?

  1. elsa skriver:

    Här är en till som plockar burkar, även icke pantbara som jag slänger i sopkorgen, förstås. Förenar nytta med nöje, alltid kul att se hur många kronor jag lyckas få ihop.

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Miljöhjälte, heja dig!

      I mitt soprum finns en binge för de inte pantbara. Det är en idrottsförening som samlar. De får alla mina burkar.

      Gilla

  2. Min första tanke var ”DEN kvalar in hos Snålcoachen!!”
    Men hon har visst redan varit här inne och läst!🙂
    Bra att du har gratispåsar nu, du måste väl ändå göra av med en hel del, så flitig du är med att plocka upp skräp på dina promenader?!
    Jag var ute på den årliga skräp-promenaden här i veckan, den då det är man-ur-huse som gäller och det blir så fint som så i vårt lilla samhälle.
    Denna gången följde jag en grusväg genom skogen, där ingen brukar gå och plocka upp skräp.
    Hade hundarna med mig och vi var ute i 1,5 timme.
    Vanligtvis brukar det ju vara de som ska stanna stup i kvarten, men nu var det jag som gjorde det och de förstod väl inte vad jag hade fått för nåt ryck…!
    För övrigt så har jag rätt som det är svårt att komma in på din blogg från min mobil. *snyft*
    Har verkligen ingen aning om varför, för hos de flesta andra är det inga problem…?!
    Nåväl.
    Ha det fint!
    Kram!

    Liked by 1 person

  3. Snålcoachen skriver:

    Haha, jag efterlyste ju bekännelser i mitt förra blogginlägg. Det här var exakt den typen av historia som jag var ute efter att få höra. Älskar sådant!

    Liked by 1 person

  4. Jag har ännu inte plockat upp några påsar däremot så kan jag inte låta bli pantburkar och flaskor som folk slänger omkring sig. Man ska göra det man själv känner men jag hejar på dig som tar vara på saker och gör fint i naturen!!

    Liked by 1 person

  5. Fattigbonddräng skriver:

    Man får vara precis så sparsam som man vill.
    Det gäller att hitta en nivå man trivs med själv, så länge man inte är tvingad av yttre omständigheter så funkar det bra.
    Återanvändning är alltid rätt!

    Liked by 1 person

  6. Laila skriver:

    Tja, de flesta affärer tar minst två kronor för en vanlig plastpåse, att då sedan bara slänga dem känns som slöseri. Jag hade gjort som du…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.