Vårstädar i mitt kvarter

CO ÖgonEn ”bad hair-day”, lite degig och o-alert. Ingen större lust att kvista på stan och vara social. Men jag borde ta en promenad för att få fart på livsandarna, tänkte jag. Jag tog min ryggsäck med plastpåsar och gick ned längs Bäveån där Strandpromenaden går. Näst bästa skräp­plockar­vantarna på.

Gråmulet, milt och vindstilla. Körsbärsblommorna på väg att slå ut längs gatan. Intensiv fågelsång.  En rofylld lördag förmiddag. Märkligt nog: det är få aktiviteter som kan lyfta mitt humör som en rejäl sakletarpromenad. Min tid, mitt tempo, kravlöst, jag skapar ordning och reda och gör samtidigt lite nytta. Mer behöver inte jag.

Och vare sig det nu är bra eller dåligt: det blev riklig fångst.

Nedanför genvägen till Äsperöd låg en hel del aluminiumburkar. I vårt soprum har en idrottsförening ställt in uppsamlingskärl för ALLA burkar – även knyckliga och de utan pant. Det blev tre bärkassar till dem innan dagen var till ända.

VäskaOch det blev en miljon märkliga kroppsställningar och balansövningar. Böja både rygg och ben djupt in under buskar för att nå. Slänten var lerig och hal. Jag fick ta stöd av sly och buskar för att inte glida iväg. Det blev riktigt spännande när jag fick fatt i grenar som var ruttna och bara gick av. Jag blev rent svettig på kuppen. Att plocka skräp är bättre än att gå på gym!

FrigolitVid ån låg en väska med kläder, en innebandyklubba och en stjärtlapp, en mobiltelefon och frigolit. Väskan hade Converse-tryck. Den ska jag tvätta och ta vara på, för den var fin.

Jag fick gå hem och lämna av ett lass innan jag tog itu med buskaget mellan ån och parkeringen nedanför vårt hus. För där fanns det mycket att ta tag i.

Allt gick inte att källsortera så jag blev tvungen att lämna en stor hög som jag får be hyresvärden att ta hand om: bilradio, strålkastare, väl urvuxna gnagskydd från träden längs vattnet, bromsklossar, vindrutetorkare, säkringar, järnskrot, kvastskaft i plast… med mera.

Det är märkligt att jag hittar så mycket elektronik när jag sakletar. Eller snarare bedrövligt. Att människor inte inser att naturen är fel ställe att dumpa sådana saker på.

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vårstädar i mitt kvarter

  1. bergalott skriver:

    Respekt – för ditt initiativ och din målmedvetenhet🙂

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    I dag tänkte jag på dig under min promenadrunda genom skogen.
    Jag är inte lika noga inne på stadens gator i affärskvarteren med att ta hand om mina fimpar. Men där försöker jag istället använda uppsatta askkoppar i största möjliga utsträckning.

    Men på mina promenader ute i skog och mark så tar jag med mig mina fimpar hem. Kom hem för kvart sedan och i fickan hade jag drygt 20 fimpar, två tomma cigarettaskar och plus plast och folie till en nyöppnad. Ena jackfickan var full. Springer inte lika mycket som du ute och plockar skräp, men även mitt tålamod har en gräns.
    Så idag har jag sysslat både med knäböjningar och ryggböjningar på promenaden.

    Gilla

  3. Laila skriver:

    Den som söker han finner…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.