Naturen är värd att hålla ren

BodelebäckenÖvergångNaturen står i startgroparna. Nu är en härlig tid. Jag snörde på mig bästa grovkängorna, för en sväng längs Bodelebäcken. Jo, där var rejält lerigt i slänterna efter allt regn, och strid ström i ån.

Fågelsången var nästan öronbedövande. Och när löven ännu inte spruckit ut är det lättare att få syn på vem det är som kvittrar. Njöt av sceneriet tillsammans med en kopp te ur medhavd termos.

Att det är ett naturreservat hindrar inte att folk slänger sina godispapper och spritflaskor bland buskar och snår. Så det var bara att hala upp en påse ur ryggsäcken, när jag gick vidare.

Ett gäng hotellgäster från Bohusgården störde friden en stund, men passerade snart. Pratade lite med en herre i sällskapet som visade sig vara kommun­anställd i Lidköping. Han delade med sig av sina erfarenheter av vad människor behagar att dumpa i naturen. Bilmotorer, till exempel.

SkräpDet enda biltillbehör jag hittade var ett fälglock (Ford) längs vägen i utkanten av naturreservatet. En elektrisk apparat och en hörnflagga från fotbollsplanerna fick också följa med från skogen.

”Du är snäll som gör så där”, sa en yngre man jag hälsade på strax innan sopmajan vid bron. Då hade jag fyllt påsen och bar en del i handen. Jag känner igen honom, men minns inte från var. ”Tack så mycket!” sa jag för det värmde gott. 🙂

Håll Sverige RentStiftelsen Håll Sverige Rent utmanar alla att plocka ett skräp om dagen. För att ta ansvar och visa att det är fel att skräpa ned.

Du får gärna vara med. Vill du utmana andra att göra likadant, gör så här:

♦ Plocka ett skräp.
♦ Ta ett foto och dela bilden taggad med #ettskräpomdagen i sociala medier.
♦ Utmana  någon annan att göra detsamma.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.