Öva dig i att vara ”här och nu”


StenrikeMindfulness kan översättas med sinnes­närvaro eller medveten närvaro

Det är en meditations­metod som handlar om att rikta uppmärksamhet på det man upplever just nu, istället för att tänka på framtiden eller älta sånt som redan varit.

Med regel­bunden träning kan mindful­ness bidra till att minska stress, oro och hitta balans i livet. Det tar åtta veckor innan det ger märkbara resultat, har jag fått lära mig. Jag övar en stund varje dag. Om fyra veckor får vi se.

Ett urval av hemsidor som erbjuder gratis mindfulness-övningar:


Maria Helander

 

 

 

Länk till Maria Helanders blogg där du kan lyssna på övningarna direkt på sidan: http://www.mariahelander.se/?page_id=3714

Klicka på länken nedan om du vill ladda ned någon av övningarna:


MindfulKBT

 

 

 

Hos MindfulKBT (Lena Thorsén) kan du lyssna på övningarna direkt på sidan eller ladda ned: http://www.mindfulkbt.se/mindfulness_ljudfiler.html


Stresscoachen

 

 

 

 

Länk för att lyssna till Stresscoachens övningar: http://www.stresscoachen.nu/gratis-mindfulnessovningar/

Klicka på länken nedan om du vill ladda ned någon av övningarna:

 CFMS

 

 

Länk till Center for Mindfulness Sweden där du både kan lyssna direkt eller ladda ned ljudfiler: http://cfms.se/bibliotek/ljudfiler/ 

Mindful people

 

 

 

.

Länk till Mindful People (Kristina Lindgren) där du kan ladda ned ljudfiler: http://mindfulpeople.se/mindfulnessmeditationer/

Klicka på länken nedan om du vill ladda ned någon av övningarna:

Compassionfokuserad terapi

Till boken Compassionfokuserad terapi (Sofia Viotti, Christina Andersson) finns ljudfiler som du kan lyssna till och ladda ned från förlagets hemsida: http://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Psykologi-psykiatri/Klinisk-psykologi/Compassionfokuserad-terapi/T

Till exempel:

Från författaren Sofia Viottis hemsida kommer följande övningar http://www.compassionportalen.se/compassionträning-24605712

Lev med din kropp

Till boken Lev med din kropp – Om acceptans och självkänsla (Ata Ghaderi, Thomas Parling) finns ljudfiler som du kan ladda ned från förlagets hemsida: http://www.nok.se/levmeddinkropp

Eller klicka på länken nedan om du vill ladda ned någon av övningarna:

  1. Att vara här och nu   11:55
  2. Inre och yttre uppmärksamhet  11:33
  3. En sak i taget 14:25
  4. Barkbåtar  13:55
  5. Villighet 17:39
  6. Hela kroppen 17:56
  7. Dricka med närvaro 10:04

Alla inlägg om mindfulness:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Öva dig i att vara ”här och nu”

  1. Ja, här och nu är något speciellt! ❤
    Ditt tips om vinägrett/lök/kul kryddor och sedan ha vita bönorna till sallad har jag inte provat än.
    Men det låter inte så tokigt! Tack! 🙂
    Har istället gjort åt kidneybönor, röda linser och mungbönor.
    De två sistnämnda blötlades över natten, mixades med kryddor dagen efter och stektes i olja.
    Blev kanongott och är så enkelt! Helt klart nya favoriter här!!

    Gilla

  2. Laila skriver:

    Funkar bra för mig så länge jag låter bli kroppscanningen – för gör jag den så känner jag hur mycket värk jag faktiskt har…

    Liked by 1 person

  3. villacalifornia skriver:

    Detta lärde jag mig redan när jag fick min panikångest. Då gällde de först att bli av med panikångesten, men sedan för att ta hand om mig själv.

    Många av dessa tekniker har ju funnits länge men har fått nya och modernare namn. Jag behöver inte vänta 4 veckor, för jag vet att det fungerar.

    Så ett stort lycka till!

    Liked by 2 people

    • Fru Olsson skriver:

      Bra då vet jag att det inte är bortkastad möda. Tack för att du delar med dig!

      Liked by 1 person

      • villacalifornia skriver:

        Absolut inte…
        Första gångerna blev jag faktiskt lite rädd och undrade vad det var med mig. Jag lärde mig att ligga i sängen och försöka hitta min inre njutning och avslappning. Jag kände hur mina ben växte och jag såg en inre bild för mig hur de blev ca fem mil långa. Mina ben slutade inte växa förrän mina fötter var nere vid Lärje och Göteborgs intag av vatten till staden. Samtidigt som benen växte blev jag tyngre och tyngre och när jag väl förstod vad det avslappning av högsta grad. Det var så njutbart och jag bara låg där i sängen med ett brett leende. Fortfarande efter tjugo år, så har jag samma välbefinnande känsla i kroppen. Hur den inre bilden kommit till, vet jag inte men jag njuter.
        Ser verkligen fram emot din berättelse sedan om hur du upplever detta.
        Kram och lycka till 🙂

        Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.