Andas på rätt sätt

afasi 4Livet ger rika tillfällen till nya lärdomar. Nyligen började jag en kurs i mindfulness. Det är en slags meditationsteknik som handlar om att vara närvarande i nuet genom att medvetet styra sin uppmärksamhet. Att lära sig stänga av allt ”prat” i huvudet, som stjäl energi i vardagen, och finna ro.

Mindfulness kan användas till exempel för att hantera stress, oro och smärta. Andningen är grunden för att hitta sitt ”här och nu”. Så det har jag tränat på. Till exempel med den här, från boken Compassionfokuserad terapi:

Lugnande andningsövning, cirka 8 minuter

På bibblan har jag lånat boken Medveten andning. Där får jag veta saker som jag inte hade en aning om. Trots att jag har gått omkring och andats ett helt liv.😀

Vi andas cirka 25 000 andetag varje dygn. Därför finns skäl att andas effektivt, och med minimal ansträngning, enligt författaren Anders Olsson. Faktorer som ger en effektiv och avslappad andning är:

Andas genom näsan: Luften värms och fuktas i näsan. Näshåren kan filtrera bort partiklar som annars kan hamna i lungorna. Kvävemonoxid produceras i bihålorna och blandas med inandningsluften. Kvävemonoxid gör att luftvägarna vidgas och luften passerar lättare. Enligt boken slutar näsan att fungera optimalt om man andas med munnen. Den blir trångt och täppt. Det går över efter ett tag om man börjar andas genom näsan.

Andas med diafragman: Luften ska hamna i nedre delen av lungorna och inte bara i bröstkorgen. Att djupandas betyder inte att andetagen ska vara större eller mer kraftfulla än vanligt.  Att andas djupt skapar lugn och avslappning. Gasutbytet i lungorna blir också bättre. Mer syre tillförs kroppen, och koldioxid vädras ut. Upprätt kroppshållning bidrar till en djupare andning. 

Andas tyst, avslappat och rytmiskt: Stress och oro kan göra andningen snabb, spänd och ytlig. Suckar, snörvel, host och snarkningar är ljud som sker samtidigt som vi andas. Med många sådana inslag blir andningen oregelbunden. Utandningen ska helst vara längre än inandningen. Inandningen blir då djupare och mer regelbunden.

Alla inlägg om mindfulness:

Läs mer
1177 Vårdguiden:
* Mindfulness. Hämtad 2016-03-27 från http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Stress/Mindfulness/
* Mindfulness i vardagen – praktiska tips. Hämtad 2016-03-27 från http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Stress/Mindfulness-i-vardagen—praktiska-tips/
Lyssna
1177 Vårdguiden: Mindfulnessövningar på ljudfil. Hämtad 2016-03-27 från http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Stress/Mindfulnessovningar-pa-ljudfil/
Region Örebro län: Mindfulness (övningar). Hämtad 2016-03-27 från http://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Om-du-behover-vard/Foretagshalsovard—Landstingshalsan/Arbetsomraden/Friskvard/Mindfulness/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Andas på rätt sätt

  1. Laila skriver:

    Den enda fördelen jag någonsin haft av min astma var när jag fick lära mig att ”andas rätt” på astma skolan…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.