Är du arbetslös, eller?

TårgasflaskaNytvättade joggingskor och strålande sol. Så jag skulle fin-gå lite, och lapa D-vitamin. Tog bara en liten plastkasse med mig. Men ändå mina finaste skräpplockar-handskar…

Redan efter en halv kilometer hade jag fyllt kassen med en liten flaska tårgas, en sko, några aluminiumburkar, en nästrimmer och en termos. Vad är det för fel på folk? Kaffekoppen låg på rejäl sankmark så den får ligga kvar ett tag.

Skräp Vid Emaus gick jag in i skogen längs vägen för att spana efter blåsippor. Fann inga men en hel del vitsippor som redan slagit ut. En kontaktsökande karl med cykel som såg mig komma ut från spenaten undrade vad jag höll på med. När han såg min påse med samlat skräp frågade han om jag var arbetslös. Så det är så det ser ut? 🙂

Jag avvek så vänligt jag kunde när frågandet blev alltför närgånget.

VattenkokareVid Bodelebäcken gick det helt på tok med fin-gåendet. Där låg massor av burkar och plastflaskor nere i diket vid bron. Dåligt väggrepp i slänten för leran var våt. Rätt som det var trampade jag ned till knät i ett slukhål och höll på att välta. Tur att jag är vig för min ålder!

Hålet var torrt, så jag klarade skon ganska bra. Bärkassen blev full innan jag kom upp ur diket. Vid Gustafsberg lämpade jag av det insamlade i en papperskorg.

På hemvägen låg en vattenkokare i ett dike. Suck! Det var ett himla sjå att hitta en papperskorg med tillräckligt stor öppning så att den gick i.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Är du arbetslös, eller?

  1. Vi har hittills begränsat oss till att samla burkar men du inspirerar mig till att ta med en påse och samla allt annat skrot oxå framöver. http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/varför-jag-samlar-burkar-men-inte-vill-ha-ett-jobb

    Liked by 1 person

  2. Marianne skriver:

    En nästrimmer och en vattenkokare, man upphör aldrig att förvånas! Även om du uträttar stordåd i det lilla med glimten i ögat, så är det ju för sorgligt att folk skräpar ner, så pass.

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Nä, el-apparater går ju att återvinna, tänker jag. Jag har tagit reda på att kommunen källsorterar allt i sina papperskorgar.

      Stordåd, det var fina ord. Tack för det! 🙂

      Gilla

  3. marreutanpardon skriver:

    Jag tycker du är en riktig vardagshjälte som gör en insats för miljön. Detta med att ta ansvar för sitt skräp när man vistas ute i naturen verkar vara någonting som folk inte bryr sig om ett dugg, det gör mig så förbannad… Vilka fina handskar! Jag tror jag har ett par likadana, det är väl trädgårdshandskar? 🙂

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Ja, trädgårdshandskarna är från Clas Ohlson, med något slags skinn på insidan.

      Tack för ros! Det känns fint för jag känner mig ofta som en kuf när folk glor. 🙂

      Gilla

  4. bergalott skriver:

    Du imponerar och därtill skriver du med en lättsam humor som gör min dag. Hittills 😉
    Här är det dags att ta med kasse ut för jag begriper inte varför en husse/matte har med sig toarullen ut på promenad… kan nån förstå? 🙂

    Liked by 1 person

  5. Laila skriver:

    Jag trodde jag hade slutat förvåna mig över mänsklig dumhet. Jag hade fel…

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.