Stamrenovering nu i sikte

u-ahemJag har blivit informerad. Av min hyresvärd, inför förestående stamrenovering. Vi serverades kaffe och dopp och en lång rad besked. Det var faktiskt bättre än väntat.

Vi ska få helt nytt kök och badrum. Och vi får välja färg på golvmatta och dekorkakel, vilket är mer än jag hade räknat med. Dessutom: hela huset ska utrymmas under tiden renovering inne i lägenheterna pågår. Tacksam! Så har det inte varit i de hus som åtgärdats tidigare. Skönt att slippa bo i damm och oväsen i flera månader, utan vatten och med dusch och toa i källaren.

Så värden fixar annan bostad. Man betalar sin vanliga hyra eller lägre, om ersättnings­bostaden har lägre hyra. Den som ordnar eget boende under tiden (drygt fyra månader) får hyresfritt. Alla får två grundhyror i ersättning för sina flyttkostnader, ersättning för flytt av bredband, plus 450 kronor till efter­sändning av post och 200 kronor till el. Det är väl ändå ganska generöst?

Utsikt från mitt fönster.

Vi får nya säkra ytterdörrar, helt nya balkonger, och ny värme, ventilation och el. Fasaden ska målas. Ny tvättstuga ska byggas på gården, med utökade tvättider och där tvätt- och sköljmedel ingår (slutet system). Nuvarande tvättstuga och mat­källare blir förråd, för på vinden ska de tilläggsisolera.

Det bästa av allt: hyreshöjningen blir bara cirka 950 kronor för en lägenhet i min storlek. Jag hade väntat mig uppåt 1­.500. Det är helt rimligt för den standardhöjning som det blir, tycker jag. Ett tag hade jag planer på att flytta till en annan lägenhet. Men nu tänker jag stanna. Det här blir ju kanon!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Stamrenovering nu i sikte

  1. Tomtan skriver:

    Låter riktigt bra!!!!!

    Liked by 1 person

  2. Oj! Låter ju toppen det!
    Tur att du inte ska renovera själv, för då hade bygghandlare å allt vad det är haft fullt sjå att ringa å kolla så du klarar dig…😉
    Nu har vi sett sockerfilmen, mutade dottern med femtio kronor så såg hon den med!🙂
    Och några dagar senare sa hon ”nej, nu ska vi inte köpa mer godis och baka hemma. Ingen mer läsk! Men hos mormor och morfar får jag baka och äta”
    Så det var en bra film😉
    (fast jag tyckte den var lite virrig och seg…)
    Hoppas du har en fin söndag!

    Ps. Tror jag ska chocka både mig själv och er läsare med att på bloggen lägga upp foton från mitt loftbygge…

    Liked by 1 person

  3. Laila skriver:

    Härligt när man blir glatt överraskad 😊 Låter som om du kommer att få en helt ny lägenhet utan att behöva leta runt i bostads djungeln… När kör de igång med ditt hus?

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.