Min krämiga äggröra

Ägg 1Livet med lågkolhydratkost innebär att frukost med te och macka är ett minne blott. Det har varit en svår separation. Vad ska jag äta i stället? Jag har testat turkisk yoghurt med frömüsli och bär ett långt tag. Det funkar, men jag har upptäckt att ägg och fett mättar bättre.

När jag växte upp var det ”farligt” att äta för mycket ägg*. Men det är andra tider nu. Tydligen är ägg rena supermaten, som innehåller det mesta en människa kan behöva, utom vitamin C.

* Rådet att begränsa mängden ägg kom från Socialstyrelsen 1971. Ägg är inte farligt

När jag bor på hotell äter jag gärna äggröra och bacon. Men när jag har försökt att göra äggröra hemma har den inte velat bli lika krämig och fin, utan mer grynig och torr. Men nu har jag lärt mig knepet.

Äggröra

  • Krämig äggröra2-3 ägg
  • en rejäl klick smör
  • 0,5 dl grädde
  • salt, peppar

Gör så här: Smält smöret i en kastrull. Jag använder en med släppa lätt-beläggning. När smöret börjar puttra: häll i grädden och dra ned värmen till lägsta nivå.

Vispa ihop äggen med lite salt i en separat bunke. Häll ned i kastrullen när grädden blivit varm. Rör omkring i smeten allt eftersom den stelnar, med en bred slev eller stekspade.

Om plattan är för varm så blir äggsmeten grynig, trist och torr. Låt den stelna i sakta mak, så den blir krämig och god. Krydda med peppar vid servering.

En normalaktiv kvinna som väger 60 kilo behöver äta protein motsvarande sju ägg per dag (en 75- kilos man: åtta och ett halvt ägg).

Förutom protein innehåller ägg mycket annan näring, som fett, vitaminerna A, D och E, B12, riboflavin och folat, och mineraler som jod, järn, kalcium, zink och selen.

Ägg som förvaras i kylskåp, med den spetsiga sidan nedåt, håller sig färska i minst två månader, enligt Svenska Ägg.

Källor
Livsmedelsverket. (2015) Ägg är inte farligt. Hämtad 2016-02-02 från http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/kommentarer/agg-ar-inte-farligt
Svenska ägg. (2016). Ägg är supermat! Hämtad 2016-02-02 från http://svenskaagg.se/?p=19807&m=3518

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min krämiga äggröra

  1. Misan skriver:

    Hej, jag äter också väldigt mycket ägg! Dricker gärna ägg-fett-kaffe som är supergott och mättar väldigt bra! Bloggen halsasomlivsstil.com har ett par olika recept. Själv mixar jag ca 2 dl kaffe med 2 msk smör (osaltat). Tillsätter ett ägg och mixar. Tillsätter 1 dl uppvärmd mjölk och mixar. Klart! Du kanske inte dricker kaffe och då faller hela mitt tips 😦
    Tack för en trevlig blogg.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.