Badsäsongen börjar tidigt

Nej, det var inte jag som doppade mig. Men när jag traskade förbi Skeppsviken såg jag en flicka med baddräkt, blött hår och en mamma som hjälpte till med badrocken. Det såg kallt ut att stå där i snålblåsten med bara fötter. Fem plusgrader och tio sekundmeter vind.

Jag höll värmen med att plocka burkar och flaskor längs vägen. Plus en del annat märkligt som inte har i naturen att göra: en rörstump med ett vred, ett bygellås till en cykel, någon sorts elektrisk apparat med en lång sladd, limflaska, färgpenna…

”En vardagshjälte” sa en förbipasserande dam med make. ”Det finns så det räcker åt alla” sa jag. Det var väl kanske inte så artigt. Men om var och en i det lämmeltåg som pilar fram och åter på Strandpromenaden kunde plocka upp ett skräp var så skulle det göra skillnad.

Papperskorg under bronOch äntligen var det snöfritt vid Tureborgsbron så att jag kunde ta mig ned i slänten och plocka upp den där papperskorgen som jag har spanat in halva vintern. Jag fyllde den med annat skräp på vägen upp. Och en liten avliden gulsparv.

Strömbergsfallet 2I Hasselbacken var det fart på vårfloden. Jag tog den vägen för att titta närmare på älgen som står kvar trots att kommunen nu har plockat ned alla juldekorationer.

Jag såg gröna stjälkar sticka upp ur myllan i en och annan rabatt, samtidigt som det låg snöfrost på en del gräsmattor. Hemma på min gata sjunger talgoxen redan på sin vårsång.

Älgen

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.