Så får du nya hjärnceller

NeurogenesUnder lång tid trodde man att vi bara har de hjärnceller vi föds med. Men det är fel. Redan 1963 visade neurobiologen Joseph Altman att det sker nybildning av hjärnceller även i en vuxen hjärna. Men det skulle ta mer än 30 år innan den upptäckten blev allmänt accepterad.

UR Play. Bilderna som förändrade vetenskapen: Neurogenes på bild. (Tillgänglig till 30 juni 2018)

I Sandrine Thurets intressanta TED Talk (se nedan) får jag lära mig att i hjärnan på en vuxen människa produceras cirka 700 nya nervceller varje dag. Det sker genom neurogenes i ett område som kallas hippocampus, ett grått organ mitt i hjärnan.

Att den vuxna hjärnan fortsätter att bilda nervceller är viktigt för känsloläge, inlärning, och för minnet. Tillväxten av nya nervceller minskar när vi blir äldre, men den pågår fortfarande.

Nya hjärnceller med aktivitet och diet

Fysisk och intellektuell aktivitet har visat sig stimulera neurogenes. Till exempel att lära sig något nytt och motionera stimulerar produktionen av nya nervceller, medan stress och sömnbrist minskar den.

Även vad vi äter har betydelse. Nybildning av hjärnceller gynnas av:

    • Kaloriminskning med 20 till 30 procent.
    • Återkommande fasta – lång tid mellan måltiderna.
    • Flavonoider, som finns i mörk choklad eller blåbär.
    • Omega-3-fettsyror, som finns i fet fisk, som lax.
    • Mat med tuggmotstånd – eller knaprig mat ger fler nya nervceller jämfört med mjuk mat.

Titta gärna på Thurets föreläsning (11 min). Den har svensk text.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Värt att veta, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Så får du nya hjärnceller

  1. elsa skriver:

    De har jag läst någonstans att man ska aldrig äta sig riktigt mätt, eller däst, att det skulle vara ett sätt att påverka livslängd. Helt klart mår jag allra bäst både psykiskt och fysiskt, när jag inte klämmer i mig något mellan måltiderna, 3 gånger om dagen räcker. Bor i ett hus med många äldre, och ibland är det skrämmande. Häromkvällen på ett möte i huset var det en dam som gick över tröskeln in till ett annat rum, tog typ en sekund, längre var det inte. Hon kunde inte orientera sig, och hittade inte tillbaka utan hjälp. så det här med att för nya hjärncellerna ska jag läsa på, för att förebygga utsatthet på ålderdomen om det går. Tack för ett bra inlägg!

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Roligt att du gillade inlägget! Ser i statistiken att det är många som har läst det. Det är min tro att man kan göra mycket för att förbättra oddsen för en frisk ålderdom.🐻

      Gilla

  2. bergalott skriver:

    Bra inlägg och som de säger så är det nästan stört omöjligt att få andra, ja inte ens egna närstående människor att förstå att allting utvecklas och att det framkommer nya rön och sanningar.
    Vi som är ambassadörer för redoxmolekylerna och deras revolutionerande betydelse möter samma nedslående attityd. Det är jättejobbigt. Folk i gemen vill trampa på i gamla ullstrumpor för det är säkert och lämnar hellre över till vården som iaf i vårt land alltid har stått för underhållet. Vi (nä, inte jag) käkar medikamenter som om det vore godis.😀

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.