Fru Olssons gröna fingrar

Orkidé skott nov 2015Orkidé-skottI höstas ”hittade” jag en orkidé i ett fönster på jobbet där det hade börjat växa ett skott med blad och rötter längst uppe i den utblommade stängeln (Olssons universum | Det vill blomma trots novem­ber). Det skottet hade i sin tur en liten stängel på gång.

Växten led allvarlig brist på vatten och omvårdnad, så jag klippte av skottet och tog med mig hem. Det hade ju ändå ingen chans där det satt. Skottet fick vatten och ny, fräsch orkidéjord (mest flis).

Det var krut i den jorden, för ganska snart började det växa ut ännu en stängel. Jag har varit nyfiken på vilken färg som blommorna skulle få. Och nu efter jul var första knoppen äntligen redo att slå ut!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fru Olssons gröna fingrar

  1. Laila skriver:

    Kul när det tar sig 😊 För några år sedan såg jag hur en dam gick ut från en trappuppgång med en orkidé och ställde ner i närmsta papperskorg… Jag gick och kollade, den var helt okej men överblommad. Tog med den till mamma och den har blommat om och glatt oss 😊

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.