Minst ett skräp om dagen

Lata, lediga dagar och nätter med lång, stressfri sömn. Det var mycket länge sedan jag kunde sova till efter tio. Det är ovant. Lille Luther sitter förstås på axeln och sparkar med hälarna, men jag gör mitt bästa för att ignorera tankar på krav och måsten. Jag snör på mig de grova kängorna och letar upp varma skidjackan ur garderoben.

Vassrugge

SoporMen lite nytta kan jag väl ändå göra. Så jag tar med mig en påse för skräp, främst aluminiumburkar. Jag blir inte lottlös: förutom ett 30-tal burkar, tiotal plastflaskor, en solstol och ett paraply, fann jag en hel sopsäck med pantburkar i ett buskage på stranden. Förmodligen förrymd från sin ursprungliga förvaring under någon av höstens stormar.

När löven inte skymmer ser jag många födosökande fåglar längs promenaden: gulsparv, nötväcka, koltrast, talgoxe, hackspettNära 13 000 steg i blåsiga minusgrader. Det blev en värmande kopp kaffe med räkmacka på café Knape som belöning.

Bodelebäcken 2016-01-04

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Minst ett skräp om dagen

  1. elsa skriver:

    Ja, där tjänade du lite pengar på att vara städtant. Människor måste vara rika, när de kan kasta kronor på det där viset. Jag plockar upp alla burkar som jag ser och omförvandlar dem till matvaror. Bra att du är på g igen och kan sova så pass länge, härligt med en god natts sömn. Här kör plogbilen i tid och otid, så det blir lite si och så med sömnen.

    Liked by 1 person

  2. Laila skriver:

    Tänk att det ska vara så svårt att inte skräpa ner! Även om en del skräp kan ha legat i papperskorgarna – ser bara här på gården vad större fåglar kan dra ut och skräpa ner…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.