Första stegen mot vår

Bratterödsspåret 1En bister vind blåste från norr, men den kände jag först på hemvägen när den bet mig i ansiktet. I skogen var det tyst, så när som på ljudet av en porlande bäck och steg mot den halvfrusna marken.

Bara två själar i spåret förutom jag: en van joggare, och ett ”nyårslöfte” att döma av löparstilen.

Snön föll gles som ett lätt semlapuder. Det var frostigt och fridfullt men med spår av tidigare dramatik. Stigen kantades av trillade träd som kapats av och lagts åt sidan, efter höstens stormar. Och högt uppe i en buske hängde något som först såg ut som en ekorrsvans. En bit päls från något djur som blivit mat åt någon annan.

På min gata har hasseln (Corylus avellana) redan hängen. En föraning om vår.

Läs mer: Skogen gör under för immunförsvaret

Hasselsnår

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Första stegen mot vår

  1. Tomtan skriver:

    Nä inte vår innan det har varit vinter😀

    Liked by 1 person

  2. Fattigbonddräng skriver:

    Härligt med lite vårkänslor i januari.
    Även en van joggare var ute på sin första runda någon gång. Om nyårslöftet är envis som en bloggare kan hon/han snart vara en joggare av klass.
    Tyvärr är det inte så många som är envisa nog, men bättre de springer tre-fyra gånger än inte alls.
    Mitt nyårslöfte är att jag ska inte börja röka i år heller.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.