Bak efter stormen

Bäveån flyter ut

Omkullfallet trädJag vågade mig ut en sväng idag, trots hårda vindar. Men de var ljumma. Och regnet hade
bedarrat betydligt sedan igår. Jag var lite nyfiken på spår av stormens härjningar. Och så tänkte jag mig in på Willys för att handla till ett bak.

Ett träd låg tvärs över trottoaren vid Villa Elfkullen. I Bäveån var det strid ström, och träden i kanten stod i vatten till knäna. Julgranen på torget hade fått lite Viklund i toppen, så stjärnan hängde på sned.

Strid ström i Bäveån

Porter, kardemumma, ingefära, brödsirap och vetemjöl: djupdykning i kolhydratträsket. För till jul unnar jag mig hembakt vörtbröd.

Tog bussen hem när kassen var full. Snavade över den flirtige busschauffören, som idag hade sin ännu galnare kollega med sig. Två lätt övermogna män med tonårsfasonerna i behåll. ”Han är kär i dig”, sa kollegan. Min fråga: ”Har du ingen egen fru?” gled den flirtige flinande undan.

Bröden blev goda, med smör, brännvinsost, hemlagad leverpastej och en stor balja Earl Grey de luxe.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bak efter stormen

  1. Laila skriver:

    Blött. Undrar hur det står till här i stan med vatten nivån. Träden jag passerat idag hade klarat sig. Kollade inte inne i parken. Vädret inbjöd inte till promenixade…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.