Tvättade päls med duscholja

päls ÅbergsFör många år sedan fyndade jag en pälskappa av äldre modell på Röda Korset i Örebro. Den kostade 60 kronor, men just den här dagen var alla kappor nedsatta med 50 procent. Så jag fick den för 30.

Att använda päls är kontroversiellt: att djur hålls fångna och dödas för att vi ska klä oss i deras hud. Jag skulle aldrig köpa en ny. Men att använda ett redan existerande plagg som kommer från en svunnen tid när man resonerade annorlunda är okej för mig.

Kappan är i beige tyg med huva.  En vid modell utan skärp. Jag har använt den till festligare tillfällen då det ska vara finklänning.

Pälsfodret är avknäppbart i mjukt brunt skinn. Stor som en pläd och underbart varm att sitta och kura i en kulen höstkväll (utan yttertyg). Men som allt som kommer från loppis så har det en viss lukt. Yttertyget har jag tvättat i maskin, och det blev jättefint. Behövde inte ens stryka. Pälsfodret har jag vädrat i kall väderlek, men riktigt fräscht har det inte känts.

Häromveckan läste jag att solljus är en bra rengörare, till exempel för plagg som vinner på att tvättas så lite som möjligt. Alltså hängde jag ut fodret i en solstol på balkongen en eftermiddag när solen sken. Fast sedan glömde jag bort det. Och dagen efter var det ösregn. Och dagen därpå också…

I förrgår fick jag syn på fodret där på balkongen. Pissblött eftersom det var en grop i solstolen där regnet samlat sig. När det torkat var skinnet stelt på de ställen där det varit genomdränkt av vatten.

Eucerin shower oilSå nu fanns ingen återvändo: jag bestämde mig för att köra pälsen i tvättmaskin. Jag har ju lyckats bra med fårskinnsfällar tidigare (Olssons universum | Tvättade fårskinn med duscholja). Så i morse körde jag fodret på ylleprogrammet tillsammans med en halv deciliter Eucerin duscholja, som rengör och är återfettande. Centrifugerade och torkade i ljummen värme.

Pälsen blev mjuk, len och luktar gott av parfymen från oljan. Jag är förvånad att den blev så fin. Å andra sidan, vilket djur tål inte lite väta?

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tvättade päls med duscholja

  1. Ping: Morgonrocken uppdaterad för vinterbruk | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.