Donera sina organ en fin gåva

DonationskortAtt ge hälsan åter till en sjuk medmänniska är väl den ultimata julklappen? Anmäl till Donations­registret om du skulle vilja skänka dina organ och vävnader efter din död!

Njure, lever, hjärta, lunga och bukspottkörtel är organ som kan transplanteras. Och vävnader som horn­hinnor, hjärtklaffar, hud, hörselben och benvävnad.

För att kunna använda organ måste personen avlida i total hjärninfarkt medan han eller hon vårdas med respirator på en intensivvårdsavdelning. Det är få som dör under sådana omständigheter. Därför är antalet möjliga organdonatorer i Sverige få, cirka 200-270 per år. I juli 2015 var det 785 personer som stod i kö för ett eller flera organ.

Vävnader kan däremot doneras efter att andning och blodcirkulation har upphört. Varje år doneras omkring 1 000 vävnader, till största delen hornhinnor.

Transplantationslagen (1996) bygger på att varje människa har rätt att själv bestämma om man vill donera eller inte. Har man inte tagit ställning förväntas man vara positiv till donation.

Redan 1996 anmälde jag min vilja. Fast då sade jag nej till att donera mina organ och vävnader. Kanske var det oklokt, när det är så många sjuka människor som skulle kunna bli friska genom transplantation? Men det var så jag kände.

Som en konsekvens av mitt beslut bestämde jag mig för att jag själv ska tacka nej om jag blir så sjuk att endast en transplantation skulle kunna hjälpa mig. Döden ska vi alla möta, vare sig det blir förr eller senare, är min filosofi.

Men du kanske känner annorlunda? Gör din vilja känd för Donations­registret. Donationskort att ha i plånboken finns att hämta på apotek och vårdcentraler. Du kan också skapa och skriva ut donationskort på Livsviktigt.se.

Läs mer

Livsviktigt – om organ- och vävnadsdonation

Socialstyrelsen.

 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Värt att veta och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Donera sina organ en fin gåva

  1. Laila skriver:

    När min pappa dog till följd av en kraftig hjärnblödning -92 så donerade vi hans organ. Det kändes skönt att mitt i sorgen veta att det kunde bli till glädje för andra.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.