Egen leverpastej hur enkelt som helst

Jag har gjort egen leverpastej, för första gången. Det var verkligen enkelt. Och mycket godare än köpe.

KycklingleverJag fick inspirationen när jag var på Willys och lördagshandlade. Det var tillbud på kycklinglever. I bakhuvudet mindes jag ett LCHF-recept som jag har läst någon gång och tänkt prova. Så jag slog till.

När jag kom hem orkade jag inte ta fram datorn och leta fram receptet, utan jag körde på min vaga minnesbild:

Stekte kycklinglevern (450 gram) i cirka 50 gram smör. Jag la i de hela bitarna, men delade dem efterhand så att de blev genomstekta. Mot slutet la jag i en halv finhackad rödlök, och ett par finskurna vitlöksklyftor, som fick steka med tills det blev mjukt. Kryddade med soja, nejlikor, lite kryddpeppar och svartpeppar och salt. Ljuvliga juldofter spred sig i köket!

När det hela svalnat till rumstemperatur tillsatte jag ett par deciliter vispgrädde och körde med stavmixern tills det blev slätt.

Det blev ganska mycket pastej för en person, så jag la i små askar och frös in. En ask sparade jag i kylen. Så gott på nybakt fröknäcke!

Här är receptet som gav mig idén: Vägen till 65 | Lever endast idag

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Egen leverpastej hur enkelt som helst

  1. Ping: Bak efter stormen | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.