Min tvättstuga är en tragedi

Här ska bli fint i kvarteret. Hyresvärden Uddevallahem har aviserat stambyte under nästa år. Jag ser fram emot att få en ny, fin tvättstuga. Den vi har är så pinsam att jag knappt vågar visa. Men så här illa är det:

Eftersom standarden är låg verkar det vara få som är intresserade av att städa och hålla rent i samband med sin tvättid. Därför brukar jag börja med att städa, så att jag själv har ett rent golv, ifall jag skulle tappa något plagg på golvet.

Det finns mopp och trasa att städa med. Men ibland får vi bara en halv disktrasa att torka rent med av hyresvärden. Känns lite överdrivet sparsamt. Dessutom inte någon god strategi om man vill att hyresgästerna ska rengöra noggrant?

Färgen på golvet har flagnat så det är svårt att sopa rent. Damm och hår fastnar i kanterna.

Jag har ”donerat” en blå diskborste så att det går att borsta rent i tvättmedelsfacket. Men de är så ingrodda med något slags grått äckel som inte går att få bort att jag funderar starkt på om tvätten verkligen blir ren?

Tvättstuga rum 2

PlåthinkHink och tvättbrädaInteriör från tvättrum 2, som jag brukar boka. Tre maskiner och torktumlare. Tumlar gör jag aldrig eftersom den oftast är så dammig och läskig inuti.

Notera träbänkar och tvättho med tillhörande tvättbräda, som jag gissar är original. När jag var nyinflyttad fanns det en plåthink, men den har någon stulit. Den röda plasthinken är så trasig i kanten, att den riskerar att rämna varje gång den används.

En tur i tvättstugan är således rena Antikrundan. Stenmangeln borde in på museum. Inte bara av ålder att döma, utan också av alla lager av damm. Jag har sett en enda (äldre) kvinna använda den. Jag gissar att yngre hyresgäster inte har en aning om hur man stenmanglar. Tyvärr syns dammlagren inte på bilden. När jag flyttade hit tog jag ett tag med kvasten under mangeln. Det blev en tjock, grå filt av ludd av det jag sopade ihop.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. Now I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Min tvättstuga är en tragedi

  1. *fniss*
    Halv disktrasa!
    Den var ju bara helt underbar!
    Hur kommer man på idén?
    Jag har visst en del kvar att lära på snål-fronten!
    F.ö. trist det där med såna där tvättstugor.
    Flagnande golvfärg – *huuu* ryser bara av tanken!

    Tack för ekonomi-kommentaren hos mig!
    Det är alltid kul att höra hur olika människor förvarar sina slantar!

    Liked by 1 person

  2. Tomtan skriver:

    Ogillar!!!!

    Liked by 1 person

  3. TantGlad skriver:

    Trist med tvättstugan. Men hoppas det blir bättre.

    Kramizar

    Liked by 1 person

  4. Allmänna tvättstugor är ett gissel. I Göteborg fick man passa tvätten dessutom så den inte fick fötter. Nu har jag tvättmaskin OCH torktumlare i lägenheten = lyx och skönt men det syns på elräkningen. Må väl och glad ny vecka 🙂

    Liked by 1 person

  5. elsa skriver:

    Stenmangel kommer jag ihåg från min barndom. Min mamma var en hejare på att använda den, med ett förflutet på en strykinrättning, ett par år under 40-talet, så var strykning och mangling inget man slarvade över. Tyvärr lyckades hon aldrig överföra den precision och nit på mig, men jag försöker så gott jag kan. Stenmangeln var jag livrädd för, eftersom mamma i stil med Krösa-Maja…Berättade om den hiskliga och förskräckliga händelsen, om pojken som blev alldeles platt när rullades igenom ”vidundret”. Att skrämma små barn för att de skulle hålla fingrarna borta, var en helt ok uppfostringsmetod. Kommen från de norrländska skogarna, så ingick även, småfolk, troll, tomtar o knytt i tillvaron. De hade alltid koll på vad man gjorde, när inte föräldrarna var närvarande. Ni kanske skulle behöva lite småfolk i eran tvättstuga, så det blir ordning där:)

    elsa

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Minns också att jag fick följa med mamma och mangla i en källare. Dundret från mangeln skrämde.

      Senare flyttade jag till en bostadsrätt där det också fanns stenmangel. Där lärde jag mig konsten. Fast en gång gjorde jag fel med rullen så stenen ramlade ned… Tur att jag alltid sysslat med styrketräning så att jag orkade lyfta upp den.

      Ha en fin vecka!

      Gilla

  6. Fattigbonddräng skriver:

    Insåg nu att egen härd är guld värd….

    Gilla

  7. Laila skriver:

    Det där göjset i tvättmedelsfacken har jag lärt mig att blunda för. Annars är våra tvättstugor jättefina. Men städningen slarvas det med ändå…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.