Och vips var telefonen väck

MobiltelefonJag har telefonen på alarm 15.12. Då hinner jag i lagom takt stänga av datorn, låsa kontoret och gå ut och klä om innan bussen går 15.23. Om jag inte såsar alldeles hinner jag även gå en snabbis på toa om det är av nöden. Om jag har ärenden på hemvägen är det skönt att ha det avklarat. Idag hade jag till exempel tänkt att slinka in på Pingstkyrkans second hand.

Klockan var redan 15.18 innan jag kom in på toa. Men det var nödvändigt. Och det tar mindre än en minut att gå från omklädningsrummet på jobbet ut till busshållplatsen. När jag kom ut i entrén kunde jag se genom glasdörren att bussen ännu inte var på ingång. Jag hann att fiska upp etuiet ur ryggsäcken för att byta glasögon, innan jag gick ut i duggregnet på busstorget.

Det är ganska skönt att sitta på bussen och koppla av efter jobbet. Tagga ned lite efter en dag med full rulle. Det tar en halvtimme innan jag är framme i stan.

Ingen riktig köpglädje ville infinna sig på loppisen. Det var stort pådrag med tomtar, änglar, julstakar och annat pynt. Inget för mig. Några små ge-borts-presenter fick jag med mig i alla fall, 30 kronor totalt.

När jag gick ur affären upptäckte jag att fickan var tom. Ingen mobiltelefon.  Jäklar! Och jag vet att den låg på bänken vid mitt skåp när jag bytte om. Hade ju kollat på den 15.18. Kanske låg den kvar där? Eller hade den glidit ur fickan när jag satt på bussen?

Ingen stor sak, telefonen är ju över sju år gammal. Knappast stöldbegärlig. Men det är ändå rätt tröttsamt. Hasade förbi Västtrafiks butik och fick en mejladress av damen i luckan, för att komma i kontakt med hittegodsavdelningen. Lommade hem i mörkret och grunnade på vad jag ska göra. Spärra telefonen, skaffa en ny, eller hoppas på att den dyker upp?

sittaI enslig ro i mitt eget badrum gick jag igenom händelsen i tankarna. Hade jag haft telefonen i handen när jag kilade ut till bussen?

Stress är värdelöst för minnet. Man gör saker med kroppen men de fastnar inte i hjärnan. Kanske hade jag lagt ifrån mig telefonen på den ena SJ-pallen som stod lutad mot väggen i entrén när jag öppnade ryggsäcken för att byta brillor? Nej, jag kommer inte ihåg.

Eftersom det är min lediga dag imorgon drog jag iväg en efterlysning till jobbet. Kanske får jag napp? Annars blir det en ny telefon. Tips på bra modell emottages tacksamt!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Åka kollektivt, Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Och vips var telefonen väck

  1. Åke skriver:

    Ha ha men en historia rikare🙂 Men en sjuårig telefon… Hur funkar batteritiden på en sådan… Tänk så mycket mer det går att göra på en liten modernare telefon också😉 Tagga ner på bussen som att läsa maillådan måste väl vara kul, studera din hemsida osv… Med 4G finns bara möjligheter🙂

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Jag har köpt nytt batteri ett par gånger. Senast för ett par år sedan när jag var i valet och kvalet om en ny telefon. Batteriet kostade 99 spänn, så det blev enkelt.😀

      Min enkla telefon kostar mig cirka 70 kronor i månaden. Det är oslagbart för en snåljåp, vet du!

      Hoppas du får sol idag: här hos mig är det klarblått!

      Gilla

  2. HUR har det gått med telefonen?

    Gilla

    • Fru Olsson skriver:

      Vaktmästaren på mitt jobb hittade den när han skulle flytta på SJ-pallen i entrén dan efter. Så där hade jag lagt den.

      Han tog den och ringde sin egen telefon för att se numret och sedan googlade han på vem som ägde den. Vilken kille!

      Så nu blir det ingen ny telefon. Gött!

      Ha en fin kväll och mys i mörkret!

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.