Det vill blomma trots november


Orkidé nov 2015När jag började mitt nya jobb i januari i år, upptäckte jag att intresset för krukväxter bland kollegorna inte var så gediget. Så de pinade varelser som stod i fönstren blev mina projekt redan första dagen.

Jag klippte av de utblommade orkidéernas stänglar och slängde på en nypa vanlig blomjord. De blev så glada att de genast satte i gång att sätta nya stänglar. De har blommat fantastiskt hela sommaren.

När sjukgymnasten slutade i juli och det kontoret blev öde en månad, tog jag hand om de orkidéer som fanns där. Ett par av dem bor hemma hos mig sedan dess. De har tagit lite längre tid att få igång eftersom jag beskar dem rejält, både blad och rötter. Men nu är den första på gång.

En bougainvillea som inte velat på hela sommaren, fick ny jord och en tur till ”skam­vrån” (det lilla kontoret som vi inte använder till mer än att hänga tvättade hjälpmedel och arbetskläder). Det var precis rätt medicin! Maffigt cerise blommor sätter färg på vår matvrå nu. Chefen är förundrad över förvandlingen från nära döden till full blomprakt fast säsongen är över sedan länge.

Orkidé skott nov 2015Och i ett fönster i ”mitt” äldreboende hittade jag en orkidé som hade satt skott uppe i den utblommade stängeln. Det skottet hade i sin tur en liten, liten stängel på gång. I ren desperation kan jag tänka, för hela växten skrek av brist på vatten och omvårdnad. Så jag klippte av skottet och nu bor den på min fönsterbänk i köket. Ännu en liten, liten stängel är på väg upp.

Min streptocarpus blommar fortfarande ymnigt trots att höstmörket börjar lägga sig över världen. Jag har tagit skott från den, som står och växer till sig i en Reda-skäppa av glas. Ett av skotten har redan bestämt sig för att blomma. Och jul­kaktusen är full med frodiga knoppar. Det finns blomkraft även i november!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det vill blomma trots november

  1. Tomtan skriver:

    Mina pelargoner blommar än ute på loftet 😀

    Liked by 1 person

  2. Har en lista på blommor jag vill ha. Sådana som renar luften. Dock har jag endast tre smala höga fönster sammanlagt i kök och vardagsrum så den önskelistan får anstå till nästa boende med eventuellt långa fönsterbänkar. Just för tillfället önskar jag Kärleksört att ha som krukväxt. Kan det funka tro? Orkidéer har jag aldrig haft öht. Ska jag bestämt börja med. Nån gång…
    TACK för din BRA-iga blogg!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.