Här är mitt badrum!

Hyresvärden Uddevallahem har informerat att nu ska äntligen mitt och grannhuset stamrenoveras. Det är inte en dag för tidigt. Mitt badrum har passerat bäst före-datum för decennier sedan. Men eftersom det snart är ett minne blott finns det skäl att dokumentera:

Badrumsskåp

Mitt hus är byggt i slutet av 1950-talet. Badrummet är litet: 2,4 kvadratmeter med toalett, handfat och badkar. På den tiden var badkaren inkaklade. Men mitt badkar är utbytt och står fritt på golvet. Det betyder att det är en glipa runt om, där vatten och annat skvätter ned. Och eftersom badrummet är så litet går det inte att komma under med en kvast för att torka rent.

”Jag har inte städat så noga där”, sa förra hyresgästen när jag flyttade in för drygt tre år sedan. Inte jag heller, och nu får det vara tills de renoverar.

Locket till golvbrunnen är däremot original. En läskig, emaljerad järnsak i storlek av en LP-skiva som börjat rosta betänkligt. Vi hade en sådan i vår lägenhet där jag bodde som liten, på 1960-talet. Var gång jag råkar trampa på den åker den på sned i falsen och jag hamnar halvvägs ned i avloppet. Även golvets rostbruna klinker gissar jag är original.

Kranen är av samma modell som den som fanns i min etta på Hovhult, när jag flyttade hemifrån 1981. Samma kran förser både handfat och badkar med vatten, via ett långt rör som går att svänga från det ena till det andra stället.

Jodå, badrummet är som en tavla av Edvard Munch. Lite ångest, så där. Den turkos kulören på väggarna är visserligen glad, men inte fackmannamässigt applicerad. Han som målat berättade att ”det var nåt fel på färgen för den lossnade”. Han hade varit tvungen att ta bort första strykningen och måla om.

IorKanske var det därför orken tröt för att noggrant maskerings­tejpa alla detaljer som inte skulle vara turkos? Det är färg­kludd överallt: på handfat, spegel, ljusknapp, badkar, element, golv… Tyvärr verkar färgen inte sitta så bra trots en andra strykning. Väggen har vita fläckar där färgen lossnat, och de tycks föröka sig för var gång jag duschar.

Men jag har piffat upp så gott det går. Tema tecknade seriefigurer. Idén började med duschdraperiet som har ritade gula solar. Sedan har Micke Mus, Ior, Nalle Puh och Nasse fått flytta in. Mattan på golvet är en gigantisk mormorsruta som jag virkat att restgarn.

Överblick

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Här är mitt badrum!

  1. Ping: Ännu en glimt från gettot | Olssons universum

  2. Laila skriver:

    Oj, ditt badrum är faktiskt mindre än mitt! Samma kran till handfatet som till badkaret var det här också innan. Här stamrenoverades det dock redan -94…

    Liked by 1 person

  3. starksockerfri skriver:

    Åååh, påminner om när jag bodde i Uddevalla❤ Klassiskt. Någon form av hatkärlek tror jag, hihi! Hoppas du blir ruskigt nöjd efter stambytet så det känns mödan värt🙂

    Liked by 1 person

  4. Snålcoachen skriver:

    Åh jösses!
    Hoppas att du ser fram emot att göra alla materialval. Jag, som är av ytlig natur, låg sömnlös när jag skulle välja kakel, klinker, fogfärg, handfat, toalett, krokar, handdukstork m.m till vårt badrum.

    Att vara med om ett stambyte är för övrigt jämförbart med svåra trauman och man bör inte vara känslig för byggdamm. Det fina är att när allt är över så ägnar man cirka två månader åt att dagligen bli tårögd av tacksamhet över små, små saker som att man har en egen dusch och att inga hantverkare bilar kakel i huset kl 07 på morgonen.

    Liked by 1 person

  5. villacalifornia skriver:

    Var länge sedan jag såg något liknande… KULT!

    Liked by 1 person

  6. One Vikinggirl skriver:

    Oh, ett sådant badrum har jag också haft. Och mina vänner. Det känns som att komma hem när jag ser dina bilder. Det bästa är att det fungerar så väl trots att det är litet till ytan. Jag hoppas det fungerar lika väl efter renoveringen (Vad de än säger så är det ett elände att leva igenom ett stambyte.)

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.