Blomglädje och jobbgnäll

flamingoHösten rullar på. Lite frostnyp har det varit i veckan. Åhléns har plockat fram julsakerna i skyltfönstret… suck! Balkong­säsongen är definitivt över.

Men blommorna på min fönsterbänk frodas, trots årstiden. Den röda flamingoblomman har fått ta plats i köket. Den rosa tog äntligen fart, efter en näst intill evig väntan. Till och med ett par utarmade orkidéer som jag tog hem från jobbet skjuter ut nya stänglar. Och min streptocarpus tog fart igen efter omplantering.

Naturligtvis har alla krukväxter fått ett par skopor av min egen kompostjord i botten på krukan.

Blomsterbänk oktober 2015

På jobbet mognar mina chilifrukter i sakta mak. Bougainvillean satte massor av blom efter ett par veckor i ”skamvrån”. Jag trodde att den skulle förtvina och dö. Ville inte blomma trots massor av sol, och började att tappa blad. Så den fick ny jord, som en desperat ”sista hjälpen-åtgärd” och fick stå i det svala lilla kontorsrummet ett par veckor. Det gjorde susen.

Annars är glädjeämnena få just nu. Att vara två i stället för fem på jobbet är pressande, och går ut över kvaliteten i utförandet. Det är inte roligt att behöva göra ett halvdant jobb och lägga ärenden på hög. Och vetskapen om att det kommer att bli värre innan det blir bättre tär på motivation och energi.

Igår åt jag frukost vid halv sex på morgonen. Sedan var jag på benen tills jag kom hem vid halv tre, med bara en slät kopp kaffe på hela dagen. Så kan jag inte ha det någon längre tid.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Arbetsterapi, Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Blomglädje och jobbgnäll

  1. Tomtan skriver:

    Vilka härliga blommor. Mina pelargoner ute blommar som om det vore värsta högsommaren…..
    Det där med jobbet låter inte bra. Hoppas det löser sig snart!

    Liked by 1 person

  2. Ta inte allt ansvar själv bara… Jobba gärna lite långsammare än vanligt. Sätt dig ner och ta rast och ÄT! Kram.

    Liked by 1 person

  3. elsa skriver:

    Vet inte vad jag skall skriva, för att ge lite uppmuntran! Din arbetssituation blir ju inte bättre av att jag skriver. Men jag hejar på dig och hoppas att du får vara kry och frisk. Har ni inte en del chimpansgöra, som en något mindre kvalificerad skulle kunna hjälpa till med för att underlätta för er? Eller lättare kontorsgöromål, kanske någon annan kunde göra.Pigga pensionärer som skulle kunna hoppa in? Säkert har det sökts med ljus och lykta redan. Hoppas din arbetssituation blir bättre snart!

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Jo, chefen har undrat om vi har nytta av en ”assistent”. Men de flesta uppgifter innebär någon form av professionell bedömning eller behörighet i datasystem. Dessutom tar det tid och kraft att handleda. Så vi har tackat nej. Den som kommer måste vara självgående.

      Vi får en ny kollega i december. Kanske överlever jag till jul!😉

      Tack för din omtanke!🐻

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.