Farmors lakan ut ur garderoben

LakanFarmor Fanny har varit död 28 år. I min kläd­kammare ligger fina lakan som hon har sytt. De fick jag av henne långt innan hon gick bort. Jag har använt dem vid ett enda tillfälle.

Olsson, Fanny - litenFullständigt idiotiskt att de ska ligga där och gulna till ingen nytta. Så nu har jag sytt ett påslakan av dem, som jag ska slita ut innan jag dör. Hur det nu ska gå, det är väldigt bra kvalitet på bomullen!

Knåpade ihop en buff också, när jag ändå hade symaskinen framme. Av en gammal tränings-t-tröja med texten ”No pain, no gain”. Den köpte jag nog på det glada 80-talet och har använt vid otaliga gym- och Friskispass. Det var bättre kvalitet i grejorna från förr. Jag klippte ut texten och sydde ihop.

Höst- och julgardinEftersom jag hade tvättdag passade jag på att göra lite annat hushållspyssel. Bäddade rent, rensade i garderoben, svabbade fönster, och hängde upp julgardin.

Ja, höstgardin är det väl, men inte sjutton tänker jag byta när det lackar mot doppare­dag. Och jag ger mig den på att vips är vi där.

73 minuter spinncykel i hyggligt tempo fick jag också till innan dagen var slut. Än är det liv i tanten.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Pyssel och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Farmors lakan ut ur garderoben

  1. Laila skriver:

    Finns inget bättre än gamla lakan, den kvalitén är oslagbar. Jag har ännu inte riktigt förlåtit mamma och mormor för att rev förband av en massa härliga underlakan för att skickas till Kongo. Tror det var dit och jag missunade inte dem förbanden men nog kunde de gjort dem av nyare lakan eller så…

    Liked by 1 person

  2. Vad fint att du tog lakanet till användning! Det uppskattas av farmor❤
    Tyget gör ju ingen nytta i ett skåp.
    Ha en skön söndag!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.