Nu har jag gerillagödslat i kvarteret

CyklamenI morse var det nästan frost ute. Krispig luft och klarblå himmel – nu är det höst. Läge att plocka bort och göra iordning på balkongen, tänkte jag, när jag drog undan gardinen klockan halv åtta. Hoppade i min oversize one-piece och satte igång.

Min ”jordfabrik” var full, och en påse stod på ”vänt”. Jag har haft som plan att jag lämpa lite kompost på kläng­rosorna utanför soprummet. De är allvarligt misskötta, ingen som klipper ned, eller fäster upp rankorna i spaljén. Jag brukar göra små insatser när jag går förbi till bussen.

JordfabrikSopade rent och packade ihop solstol och växter. Jag packade två plastpåsar med kompostjord till rosorna. Sedan fyllde jag lådan med nya matrester som stått och gonat sig i rumsvärme en månad, och blandade med jord. Nu får det stå till våren.

Väntade tills bussen hade åkt, innan jag gick ned med påsarna för att ”gerillagödsla”. På gården kalasade fåglarna på en kartong med pizza som låg slängd på asfalten av någon nattlig fyllkaja. Det var ju lönehelg den här veckan…

Rosorna är röda och doftar. Verkligen värda att se om. Jag har en plan att beskära dem lite. Vi får se. Det får bli någon gång när det är riktigt mörkt på morgonen.

Utsikt mot Regementet sept 2015

Alla inlägg om Bokashi-kompost

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nu har jag gerillagödslat i kvarteret

  1. elsa skriver:

    Härlig utsikt, är den från din balkong? Fantastiskt att du komposterar – när du bor i lägenhet och inte har egna rabatter att gödsla. Att du bryr dig om din närmiljö som du gör, genom skräpplockning, rosomsorg och annat, är något du ska ha en eloge för. Tänk om alla var såna, vad fint det skulle vara överallt.

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Själv känner jag mig mest som en kuf! Jo, det är utsikt från balkongen, över ån mot gamla regementet. Mitt i stan men ändå ganska grönt. Tack för att du läser, och delar med dig av dina tankar!

      Gilla

  2. frivid42 skriver:

    Jag såg framför mig att du hade varit tvungen att ”göra toalett” i någons grannes rabatt..men detta var ju mer harmlöst:-)

    Liked by 1 person

  3. Gerillagödslat!
    Underbart! ❤
    Jag bor i ett köldstråk i vårt samhälle, så här var det frost i morse.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.