Varför ”unna sig” sånt som skadar kroppen?

JultårtaJag har funderat en del kring uttrycket ”att unna sig”. Jag hör det ofta, och jag har använt det själv. Det handlar ofta om att man vill göra något som man inte borde: äta godis, ta en tårtbit eller ett glas vin till, eller att köpa något som man egentligen inte behöver eller har råd med.

I takt med att jag fördjupat mig i hälsofrågor märker jag att jag har fått en förändrat tankesätt kring sådant som jag tidigare gärna ”unnade mig”. Tidigare bodde lyckan i en stor påse smågodis. Eller ett gäng ljuvligt kaneldoftande bullar till fikat. Och rödvin har jag gärna unnat mig, som silverkant på molniga dagar.

GodispåseMen sedan jag blev ”sockerfri” har åtrån för sötsaker förbytts i avsmak. Åsynen av butikens färgglada vägg med plockgodis utövar ingen lockelse längre: socker, kemikalier och avkokt slaktavfall (gelatin) känns inte alls åtråvärt. Och jag har upplevt att alkohol tar styggt på kroppen nu på äldre dagar, även om jag bara tar ett glas eller två.

Så varför ”unna sig” något som skadar kroppen? Vad är logiken i det?

Jag tänker att mycket av det vi ”unnar oss” handlar om att kicka igång hjärnans belöningssystem. Tillfällig njutning, som får oss att må bra i stunden, men gör skada på längre sikt. Det är den ”drogberoende” hjärnan som vill unna sig, medan kroppen får lida (eller plånboken).

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varför ”unna sig” sånt som skadar kroppen?

  1. Jag har också funderat på det där, så en bär sig åt! Jag trillar fortfarande i fällan fortfarande då och då… Vad duktig du är som lyckats befria dig ifrån den ”lede socker-djävulen”!

    Liked by 1 person

  2. En påse kokt slaktavfall! Fy fabian rent ut sagt… Jag ”unnar mig” ekologisk mat, löpning och att knacka EFT ♥ Brukar du handla i eko-butiken på Trädgårdsgatan i U-valla?

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.