Vitsen med att äta en ketogen kost

smörDe senaste veckorna har jag ändrat min kost ytterligare, och äter nu max 25 gram kolhydrater per dag, det vill säga en normal LCHF-kost (low carb-high fat).

Det har varit en lång process. Jag började redan för ett år sedan att försöka överge kolhydraterna. Pasta och ris har inte inneburit några problem. Men bröd och frukt! Mycket svårt för mig som i praktiken har levt på ostmackor och bananer ett helt liv.

Men vetemjöl inte är det optimala för min kropp. Det gör mig vätskefylld och magsvullen, och ger värkande ben, trots att jag alltid använder stödstrumpor när jag går och står mycket. Och numera smakar en banan så sött att jag nästan blir yr i huvudet. Så varför envisas med att stoppa i mig saker som jag mår dåligt av?

Träning och LCHF

Häromdagen släpade jag mig till gymmet, efter en låång startsträcka i skönfåtöljen hemma. Kände mig seg av jobbstress, dålig sömn och lite nedstämd av den pågående omställningen till mörkare årstid, och kanske också av det låga intaget av kolhydrater.

Men jag behövde ju duscha, ”och det kan jag ju göra där”, tänkte jag som motivation för att lätta från fåtöljen och börja packa väskan. ”Jag orkar nog ro en 20 minuter, i alla fall”.

Dans på rosorSå hur gick det? Jag förvånade mig själv med 25 minuter i roddmaskin, 45 minuter på löpbandet med omväxlande rask gång och jogg, och 40 minuters styrketräning för stora muskelgrupper: rygg, bål, rumpa, ben. Totalt en timme och 50 minuter…

Efteråt i omklädningsrummet kände jag mig stark, energisk och inte ett dugg hungrig. Det var först då jag riktigt förstod vitsen med LCHF.

LCHF & träningEnligt Jonas Bergqvists bok LCHF & träning motsvarar kroppsfettet på en normalviktig kvinna upp till 120 000 kalorier (kcal), medan det lagrade sockret (glykogen) bara representerar cirka 2 000 kcal. När kroppen har vant sig vid att använda fett som bränsle istället för socker så har jag alltid en närmast oändlig matsäck med mig!

Så fungerar ketogen kost

bevisen-frisk-med-lchfJust nu läser jag också Bevisen ­– frisk med LCHF av den norska läkaren Sofie Hexeberg. Det är berättelser om patienter med olika sorters diagnoser som upplevt stora hälsovinster med LCHF, som är en ketogen kost. Invävt i berättelserna presenteras fakta om hur kosten påverkar kroppen.

Enligt Hexeberg är ketogen kost att äta under 40 gram kolhydrater om dagen. Ketogen kost resulterar i minskad aptit, minskat sötsug och minskad fettinlagring, samtidigt som förbränningen av fett ökar.

Traditionell kost med hög andel kolhydrater innebär att kroppen får tillgång till stora mängder glukos som bränsle. När man drar ned på kolhydraterna till under 100 gram om dagen producerar kroppen istället ketonkroppar som bränsle. Till exempel om man äter en LCHF-kost, med hög andel fett och måttliga mängder protein. Ketonkroppar bildas också när man fastar eller svälter, det vill säga inte äter något alls.

Många tror att hjärnan måste ha kolhydrater för att fungera, men det stämmer inte. Ketonkroppar fungerar också som bränsle i hjärnan. Det har varit nödvändigt för att mänskligheten skulle klara av perioder med liten tillgång på mat. Vi har inte alltid levt i en tillvaro med lättillgängliga matbutiker.

Det tar cirka tre-fyra veckor att vänja kroppen vid ketogen kost. Under tiden kan man känna av matthet, yrsel,  huvudvärk. Nedstämdhet är inte ovanligt, samt att man kissar och svettas mer. Men därefter upplever många en ökad energi.

Varför minska på kolhydrater?

sockerNär vi äter kolhydrater stiger blodsockret. Eftersom kroppen inte tål för höga halter av glukos i blodet, bildas hormonet insulin för att ta hand om sockret. Insulinets roll är att hjälpa sockret in i cellerna, så att det kan användas som bränsle. Det socker som inte behövs som energi i musklerna lagras som fett för framtida energibehov.

mageJu mer socker i blodet, desto mer insulin krävs för att ta hand om det. Höga halter av insulin ger kroppen signalen att lagra fett, och stänga av fettförbränningen. Det är med andra ord kolhydraterna som gör oss tjocka, enligt Hexeberg.

Om halterna av blodsocker och insulin är höga under lång tid blir cellerna insulinresistenta. Med tiden kan vi bli ”sockersjuka” (diabetes). Den som är insulin­resistent går lätt upp i vikt. Därför kan fetma vara ett symtom på att kroppens ämnes­omsätt­ning är i olag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Lästips, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vitsen med att äta en ketogen kost

  1. Tomtan skriver:

    Försöker gå över till LCHF, ska ha älsklingen med mig åxå på tåget. Vi har börjat lite smått men så länge det finns potatis i skåpet så får vi väl äta den….. Hårdbrödet är värst!!!!! Fungerar inte utan hårdbrödmackor. HAr bakat fröknäcke, men då ska man vara på humör och baka lite nu och då😀

    Liked by 1 person

  2. Oj, så inspirerad jag blev. Igen, liksom! Just det där med att man går omkring med 120 000 kcal som fettförbrännare = jippie! Inte ett dugg rädd för hunger behöver man vara. TACK för påminnelsen. NU blev jag jätteglad och ska snabbt tänka till och skärpa upp kosten ytterligare. Är nu inne på att lägga över mer och mer på ekologiskt och på paelo, men som du säger så smakar bananer för sött.
    Jag saknar bröd och längtar ihjäl mig efter potatis emellanåt. Något helt annat som är spännande att titta på är blodgruppskost. KRAM till dig och än en gång stort TACK för lite nytt tänk när det gäller lchf ♥

    Gilla

    • Fru Olsson skriver:

      Åh, vad glad jag blir! Tack för den kommentaren.

      Låna gärna Bergqvists bok om LCHF & träning på bibblan för den är riktigt intressant och inspirerande både kring mat, styrke- och konditionsträning.

      Ha det bäst!🐻

      Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.