Ring en kille? Nej, kvinnor kan!

co2Min dator börjar närma sig sin femåriga födelsedag. Och den visar på tydliga ålderskrämpor. Om jag tittar på någon längre video så går den varm och fläkten surrar frenetiskt.

Köpte mig en liten begagnad surfplatta med tangentbord av en kollega för något år sedan. Men det har varit ett visst motstånd att lära sig använda pekskärm och appar… Den har inte blivit mycket använd, mer än när vi var till fjälls i vintras.

Eftersom det blir så sällan jag sätter på den, är det oftast massor med uppdateringar som ska göras varje gång det sker. Och virusprogrammet larmar och blinkar rött som om det vore panik.

surfplattaMen för ett par veckor sedan, när min pensionsmässiga dator flämtade överansträngt redan i första halvan av filmen, insåg jag att det vore bättre att använda surfplattan mera.

När jag satte på plattan var det sjuttioelva uppdateringar som skulle in först. Jag väntade tålmodigt på att allt skulle ladda ned, konfigurera, och fagerlund och hans moster, så att jag kunde fortsätta titta på filmen.

Surprise, surprise: när jag startade om hade datorn ingen kontakt med internet! Den hade uppdaterat ihjäl nätverkskortet för trådlös överföring, enligt felsökningsverktyget. Men det tog mig en bra stund att klura ut. Jag gav upp, och gick och lade mig.

Vad göra? Ringa en kille?

Ett kvarter från mitt kontor har jag sett att det finns en liten firma för dataservice. Bestämde mig för att gå in och fråga där. Och jag har varit på väg flera gånger, men det har inte blivit av. Dagarna har gått, medan plattan har stått i bokhyllan och gnagt på mitt samvete.

Allvarligt, hur svårt kan det vara?! Idag tog jag mig samman.

Jag satte på surfplattan, och skrev sedan av det krångliga namnet på det som felade, enligt felsökningen. Sedan letade jag fram ett USB-minne ur byrålådan och pluggade i min gamla dator. Sökte på internet, och fann UTAN PROBLEM en lämplig fil att ladda ned: drivrutin till det trådlösa nätverkskortet.

Sedan var det bara att plugga in stickan i surfplattan och klicka på filen. Då startade en guide som lotsade mig genom proceduren: klicka på ”Nästa” ett par gånger och sedan ”Slutför”. Men hallå?! Så löjligt enkelt att jag nästan skäms>:D.

Nu har SVT Play och UR Play rullat hela kvällen…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Värt att veta och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Ring en kille? Nej, kvinnor kan!

  1. Laila skriver:

    Den gamla datorn som inte riktigt orkar, jag antar att den är av den stationära typen? Har du tagit av skalet och dammat av där inne nyligen? Det blir dammigt även inne i datorer och behöver städas ur emellanåt (inte bara på hårddisken). Om du inte städat där, sätt möbelmunstycket på dammsugaren och om möjligt sätt ner effekten på den samma och dammsug försiktigt inuti. Brukar göra gott 😊

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      Bra tips! Känner att det skulle kunna appliceras på baksidan av min kyl/frys.

      Nej, det är en bärbar dator. Jag brukar sätta dammsugarmunstycket mot fläktgallret ibland. Har läst någonstans att det är bra.

      Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Ännu ett fördomsfullt fruntimmer?
    Varför ringa en kille? Ring någon som kan utan att tänka på könet😉
    Själv har jag en kompis som är mycket duktigt på datorer och vi brukar kunna hjälpas åt och diskutera oss fram till en bra lösning. Är det för att att jag är man som min kompis i detta fallet är kvinna? Tror inte det, jag tror det är för att HON är duktigt.
    Så kvinnor kan om man inte besitter fördomar, och titta på dig själv… Du kunde bara med tron att du kan. Och du… Min 32-tums TV i sängkammaren dammar igen då jag numera tittar på min 10-tums läsplatta🙂

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      ”Fruntimmer”!? Ett härligt ord! Det är väl det man är i min ålder.

      Jo, man måste våga pröva, även om det känns svårt. Man är ju inte dummare än att man kan lära sig, eller hur?🐻

      Liked by 1 person

  3. Imponerad!
    Jag hade alla gånger ringt en kille! (mina yngre bröder säger kanske snart upp kontakten…) (fast hade yngsta systern bott närmare kunde jag kanske lika gärna få hjälp av henne!)
    Bilar (äldre alltså, de nya är väl mer som datorer än bilar…) är inte alls lika skrämmande som datorer!
    Och visst kan kvinnor!
    Igår var jag ut med motorsågen och ordnade med veden.🙂
    Och nästa gång det är nåt med datorn ska jag tänka på dig, och – kanske – bli inspirerad att försöka själv!

    Liked by 1 person

  4. frivid42 skriver:

    Hemma hos oss är det frufrivid42 som fixar nästan allt sånt här…även verktygslådan är hennes…men jag får låna den ibland! Så självklart kvinnor kan!!

    Liked by 1 person

  5. http://litenbruksort.blogspot.se skriver:

    Har du ett tomt äggfack? Ställ datorn på den! Så blir det cirkulation och den slipper gå varm. Trevlig torsdag!

    Liked by 1 person

  6. rabarberpolisen skriver:

    Lätt som en plätt! 👌😄

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.