C-uppsats blev till användbar kunskap?

afasi 4Båda ”mina” patienter på repektive praktikplats under utbildningen var drabbade av afasi efter en stroke. Att inte kunna förmedla sig med språket är ett stort funktionshinder, som påverkar livskvaliteten starkt negativt.

Därför bestämde jag mig tidigt för att skriva om afasi i min C-uppsats i arbetsterapi. Och jag ville att den skulle innehålla användbar kunskap. För närstående, kollegor och annan vårdpersonal. Jag ville inte lägga en hel termins arbete på att producera något som skulle ligga och damma i en byrålåda.

Att skriva C-uppsats är ett stort arbete som kräver mycket energi. Det är en lång process av att söka och samla mängder av fakta, som ska stötas, blötas och formas tillsammans med en skrivkamrat, under överinseende av en handledare.

KonfliktDet blev en höst av argumentationer och debatt. Både med handledare och skrivkamrat. Jag hade en så tydlig bild av vad jag ville uppnå att kompromisser fanns inte på kartan. Samtidigt hade maken och jag inlett upplösningen av vårt äktenskap…

Men en tydlig målbild var en god hjälp på vägen. Och skrivkamraten var duktig både på att ge och ta konstruktiv kritik. Handledaren bestämde vi oss för att strunta i. Vi lärde oss mycket den hösten: om forskningsprocessen, om afasi, om oss själva och varandra.

När jag nu några år senare kollar i Diva (Digitala Vetenskapliga Arkivet), där alla uppsatser lagras, ser jag att vår uppsats Omgivningsfaktorers inverkan på delaktighet i vården för patienter med afasi har laddats ned 315 gånger.

Mitt blogginlägg Vad påverkar delaktighet för patienter med afasi?, som är en lättversion av själva uppsatsen, har visats 154 gånger.

Och blogginlägget Att underlätta samtal vid afasi har visats hela 580 gånger.

Över 1 000 visningar! Kanske har vårt arbete kommit till någon praktisk nytta? Jag hoppas det.

Framsida C-uppsatsFast det var nära att vi missade sista inlämningstid. Jag satt hela sista natten och filade på referenslistan, och kollade att allt stämde. Framåt fyra på morgonen var jag klar för att sända in den, på mejl. Upptäckte då att det krävdes fysisk inlämning, på papper.

Jag hade ingen möjlighet att hinna åka de fem milen till stan före utsatt tid med en utskrift. Så jag fick ringa och väcka skrivkamraten, som hade bil och bodde närmare stan.

Det visade sig att hon inte hade färg i skrivaren, och fick lätt stressad trassla med det en god stund. När hon äntligen stegade in på institutionen med uppsatsen var det bara ett par minuter kvar av inlämningstiden.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Lästips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till C-uppsats blev till användbar kunskap?

  1. Laila skriver:

    Tur ni hann 😊 men fy vad svettigt det måste ha varit!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.