Riklig blom med egen kompost i krukan


Krukväxter september 2015Min rosa flamingoblomma ville varken växa eller blomma. Sticklingen, som jag hade med mig från mitt vikariat i Tanums kommun, har stått och sett likadan ut i nära ett år. Var på vippen att ge upp och kasta den. Men nu växer den fint och har till och med börjat blomma.

CykelkorgHemligheten är min egentillverkade jord med Bokashi-kompost! Jag har lagt den näringsrika kompostjorden i botten på krukorna och sedan fyllt på med vanlig blomjord kring rötterna. Den röda flamingon och hibiskusen har blommat mer än någonsin denna sommaren.

Även på balkongen märks det att det är en supergödning. När pelargoniorna äntligen fick lite värme så satte de också sprutt. Och murgrönan är frisk och frodas, trots att den var nära döden i våras av något sorts lusangrepp.

Alla inlägg om Bokashi-kompost
  • Farbror Grön som stadsodlar i Västerås förklarar hur det går till att kompostera med Bokashi:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Mina växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.