”Allt vi lärt om fett är fel”

fatNu har jag läst ut boken The Big Fat Surprise – why butter, meat and cheese belong in a healthy dietOm jag ska tro författaren Nina Teicholz så är allt vi lärt om fett totalt fel:

Det finns ingen anledning att undvika mättat fett, som smör och kokosfett. Tvärtom är det sämre att äta margarin och vegetabiliska oljor med hög andel fleromättat fett, eftersom det kan öka risken för cancer.

Författaren har ägnat många år åt att läsa alla de studier som ligger till grund för kostråd som inneburit att vi rekommenderas äta kött- och fettsnålt, undvika mättat fett och feta mejerier, och istället ladda på med kolhydrater. Så här ser svenska Livsmedelsverkets rekommendationer ut:

Livsmedelsverkets kostrådNordiska näringsrekommendationer 2012

Dessa råd är numera så väl förankrade i vårt medvetande att det är svårt att tänka sig att det skulle kunna vara på något annat sätt.

Men efter att ha fördjupat sig i den forskning som ligger till grund för kostråden så drar Nina Teicholz slutsatsen att studierna inte håller måttet. Det finns ingen gedigen forskning som visar att människor blir friskare av att undvika mättat fett. Vår tids fettskräck är helt ogrundad: vilken stor, fet överraskning!

Boken är tjock som en tegelsten, och på engelska. Att ha läst en grundkurs i vetenskapsteori underlättar förståelsen. Men den var väl värd att tugga i sig, tycker jag.

Det kommer definitivt att bli smör och lågkolhydratkost i fortsättningen, för min del!

Nina Teicholz at TEDxEast:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Lästips, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Allt vi lärt om fett är fel”

  1. Laila skriver:

    Jag tillhör dem med ”problem” mage. För något/några år sedan slutade jag med margarin och i stort sett även med olja. Jag märkte då en förbättring av magen. Sedan tidigare visste jag att jag inte tål annat än riktig 40% grädde och den fetare mjölken. När det gäller vikten vet jag inte om det ena är bättre än det andra då min övervikt beror på andra saker.

    Liked by 1 person

    • Fru Olsson skriver:

      För min del tror jag att viktproblem är en komplicerad väv av både fysiska och psykiska orsaker som är individuella för varje person. Och därför så knepigt att komma till rätta med.

      Tack för besöket!🙂

      Gilla

      • Laila skriver:

        Visst är det så! Och gamla synder och en numera konstant värkande kropp hjälper inte till (åt rätt håll iaf). Fast kosten är ändå en så oerhört viktig bit oavsett från vilket håll man ser det. Och jag tror att ju renare mat vi stoppar i oss dessto bättre – de många av de E-nummer stinna alternativen som finns idag borde nog inte få säljas som föda…
        Hittade din lista över Bohuslänsk dialekt och hade riktigt roligt. Själv är jag Västgöte med skånskt och värmländskt påbrå så det var roligt att se likheter och skillnader 😊

        Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.