Lite praktiskt pyssel med en pall

Pall - webbNär jag hoppat av bussen från jobbet igår, blev det en liten runda på loppis. Några småsaker för tio kronor styck hamnade i korgen. Och en liten pall för 40 kronor.

Sitsen var klädd med ett rysligt solkigt rött tyg i syntetpäls. Men det skulle nog vara lätt att byta ut, tänkte jag. Jag visste att jag hade en bit fårskinn hemma (som jag hittade i bäddsoffan som jag också fyndade på loppis: Olssons universum | Försoffad och försenad).

Kvinnan i kassan blev mäkta imponerad när jag helt sonika skruvade benen av pallen och packade ned allt i min hemsydda tygkasse. Det blev ett litet nätt paket.

Med en gammal Morakniv med naggad egg var det inte svårt att få loss de häftklamrar som höll fast fuskpälsen. Men det blev dammigt och skräpigt! Under fanns en bit formad skumgummi, som inte såg särskilt fräsch ut. För att få fin form på sitsen, ville jag ändå behålla den. Det blev lite fintvätt på kvällskvisten.

Benen slipades lite lätt, och på med ny färg. Jag har kvar av en ljusgrå vattenbaserad bets, som jag målade om köksmöblerna med. Fläder heter kulören.

Jag har ofta önskat mig verktyg i present i stället för meningslösa hyllvärmare. Hellre en sekatör än ett raff-set, är min devis. Så jag är numera ganska välförsedd för hemslöjd. Häftapparaten fick jag av x-mannen i julklapp något år. Den blir inte använd så ofta, men nu kom den väl till pass.

Pall och soffa Pallen blev snabbt klar, utan missöden. Helnöjd! Däremot blev köket nedluddat av fuskpäls och fårskinn. Bara att fara runt med dammsugare och mopp. När jag ändå var i tagen organiserade jag om sopsorteringen under diskbänken.

Efter lite lunch tänker jag sy ett par kökshanddukar av en löpare, också ett loppisfynd från igår. När hjärnan är trött är det skönt att koppla av med lite praktiska göromål.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Pyssel, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lite praktiskt pyssel med en pall

  1. starksockerfri skriver:

    Jättefint! Älskar sånt 🙂 önskar mig bättre arbetstider till hösten som är mer loppisvänliga..har blivit himla lite sånt för mig senaste året :/

    Gilla

  2. Tjusig pall det blev!
    Och så trevligt det är här inne hos dig med så varierat innehåll på inläggen!
    Jag storgillar det jag!!
    Däremot har jag mest smugit runt det senaste, då jag oftast läst från min mobil och det är lite meckigt att kommentera från den (är så ofta kommentarerna bara försvinner).
    Men nu, nu sitter jag ”äntligen” vid datorn en stund.
    Må väl!

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.