Därför är det illa att sitta stilla

COJag blev diplomerad jympaledare i Friskis & Svettis 1993. Jag fick lära mig att föreningens verksamhet vilar på idén att människan är byggd för rörelse: ”när vi rör oss mår vi bra, både till kropp och själ”.

2012 blev jag arbetsterapeut. Yrket utgår från ett antal antaganden om människan och vad som skapar hälsa, som går i samma anda:

  • Människan kan påverka sin hälsa genom aktivitet och delaktighet.
  • Människans hälsa kräver en balans mellan aktivitet och vila.

Långvarigt stillasittande ökar risken för tidig död

Att fysisk aktivitet är hälsosamt är ingen ny sanning, med andra ord. Det nya är att även om vi motionerar enligt rekommendationerna (FYSS) så hjälper det inte, om vi ändå ägnar stora delar av vår vardag åt att sitta still.

Stillasittande är den fjärde största orsaken till för tidig död i världen, enligt Världs­hälso­organisationen, WHO. Studier visar att varje timme framför tv-n förkortar livet med cirka 22 minuter.

I veckans Cykla i P1 talas om varför det är så illa att sitta still. Maj-liz Hellenius är en av Sveriges ledande forskare i ämnet. Hon förklarar:

Musklerna är inte bara ett organ som genererar rörelser. De bidrar till god hälsa genom att de bryter ned socker och blodfetter. Och de producerar olika typer av viktiga ämnen, till exempel ämnen som gör oss pigga och glada.

I lår och rumpa finns kroppens största muskelgrupper. Och när vi sitter still långa stunder så kopplar vi bort dem – och går miste om hälsoeffekterna som aktiva muskler skapar.

fimpHellenius säger att en stillasittande livsstil ökar risken för övervikt, bukfetma, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, och till och med cancer. ”Sitting is the new smoking”: en stillasittande livsstil ökar risken för förtida död lika mycket som rökning gör.

Därför ska vi röra på oss med jämna mellanrum

Hellenius medicin är att aldrig sitta still mer än en halvtimme i sträck. Korta pauser och bensträckare har nämligen positiva effekter. Det räcker med en minuts rörelse av stora muskelgrupper, som att stå eller gå en kort stund.

Fysisk aktivitet har positiva effekter på blodtryck, blodfetter och blodsocker. När vi använder musklerna får de syre och vi får fler blodkärl. Men effekterna sitter inte i mer än något dygn, om vi inte upprepar. Därför är vardagsaktivitet så viktigt.

Peter Schantz

Foto: Linus Hallgren

I programmet hyllar forskaren Peter Schantz cykeln som transport­medel i vardagen. Då kommer de stora muskelgrupperna i lår och rumpa till användning. Själv cyklar han minst en mil varje dag.

En helt annan slutsats som jag drar är att stor rumpa och rejäla lår kan vara en hälsofördel. Så länge jag använder dem!

Tidigare inlägg i ämnet

Olssons universum Sitta still är att leka med döden…
Källor:
Hälsan – om cykeln som medicinhttp://sverigesradio.se/sida/avsnitt/582966?programid=4487 
Lev längre genom att stå upp när du jobbarhttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5996857
Stockholms läns landsting. (2015). Regionalt vårdprogram för hälsofrämjande levnadsvanor 2015. http://www.vardgivarguiden.se/behandla/regionala-vardprogram/vardprogram/halsoframjande-levnadsvanor/
Catrine Tudor-Locke1 and David R. Bassett Jr. (2004). How Many Steps/Day Are Enough? Preliminary Pedometer Indices for Public Health. Sports Med 2004; 34 (1): 1-8. http://www.health.utah.edu/peak/docs/Tudor%20Locke%20Paper.pdf

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Därför är det illa att sitta stilla

  1. Ping: Fysisk aktivitet: vad är lagom? | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.