Nu luktar det inte parfym, precis

matresterDenna lördagsmorgon har jag ägnat mig åt att ”gulla” med min kompost. Hink nummer två blev full idag, så nu måste jag tömma den hink som stått och mognat sedan 5 juli. För att få rum att fylla på med nya matrester.

HinkNu i sommar har det blivit mer frukt och grönt, än i våras när jag startade med kompostering. Mycket melonskal och blast har gjort att det skapas mer vätska i hinken. Eftersom jag av snålhet valde att inte köpa hinkar med avrinningskran, så gör det komposten väldigt blöt. De senaste gångerna har jag därför klätt hinken med en tjock plastpåse. För att kunna lyfta ur den, sticka hål i botten och tappa av vätskan.

Så det är vad jag gjorde. Stack några hål och satte ned ett durkslag i botten av hinken. Det blev nog en halvliter grågrön vätska. Den luktar inte hallon… Men enligt Bokashi, som saluför det här systemet för kompost, så är det ett bra gödningsmedel för växter (spädes 1:100).

Och det kan användas för att rensa avlopp. Mikroorganismerna äter upp allt det ”gotta” som samlats i rören. Bättre än kemikalier, tänkte jag. Så när jag vattnat alla blompottor med utspädd gödning fick resten gå i avloppen.

Så nu luktar det ”unk” i lägenheten, vill jag lova. Men näsan vänjer sig, så det är ingen fara.

Farbror Grön som stadsodlar i Västerås förklarar hur det går till att kompostera med Bokashi:

Tidigare inlägg

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.