Skogen är full av små skådespel

Selfie i blåbärsskogenJag hade bepansrat mig väl – mot fästingar, mygg och älglöss: jacka av moskitnät, långärmad tröja, huckle, brallorna nedstoppade i skidsockor. Och grova Graningekängor på fötterna.

Att gå ensam och tyst i skogen gör att man får ta del av det vardagsliv som försiggår där. När jag suttit och pillat blåbär en stund började det trumma i en stubbe alldeles bredvid. Från första parkett fick jag se hackspetten förse sig med ett skrovmål i godan ro.

Stubben var säkert rena smörgåsbordet. Den fällda tall som låg och ruttnade strax bredvid var i alla fall full med feta gråsuggor som låg och gonade sig i solskenet.

Det var verkligen mängder med blåbär. Alla var inte så stora, men i fuktiga sänkor var de helt ok. Jag fick ihop ett par liter innan kroppen gav upp. Bärplockning innebär en mängd oergonomiska arbetsställningar…

Så jag kikade runt efter svamp istället. Vid en bäck stötte jag på en lång, svart snok. Den ålade snabbt i väg när jag kom stegande. Vid nästa bäck hörde jag bara ett stort plums. Var det en kotte som föll ned i vattnet precis när jag kom? Å, nej. Där nere på botten såg jag en stor groda som satt och gömde sig. När jag petade på den med en pinne försvann den in i en hålighet under vatten. Undrar hur länge de kan hålla andan?

LummerEtt massakrerat jordgetingbo fick jag se. Bin som gnagde trä från en gammal stam. Fyra fjärilar på en åkervädd. Och på ett ställe: en tät matta av lummer, en växt som har plockats hårt och numera är fridlyst för kommersiell plockning.

En vanlig skog bjuder på massor av små skådespel. Men ingen svamp – just nu.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skogen är full av små skådespel

  1. Cardinal Guzman skriver:

    Vi var også i skogen i dag og plukket blåbær. Det var en nydelig tur.

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Tack för skogen vi gick mist om, då vi besökte din stad och lyssnade på Richard Herrey! Vi njöt av sommarkalla Uddevalla och skogen ser jag genom köksfönstret och bloggen🙂

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.